För ett tag sedan fick jag hem ett paket med Resorb Sport som jag skulle testa och utvärdera. Jag passade på att prova det bland annat under min GRIT-utbildning då vi minst sagt tränade riktigt hårt 3 dagar i sträck och jag har även delat ut lite prover till vänner.

Resorb sport är en vätskeersättning anpassat speciellt för att ta efter fysisk aktivitet. Kör man ett riktigt hårt pass så räcker det inte alltid att fylla på med bara vatten utan då är det bra att även få i sig kolhydrat- och elektrolytlösningar som underlättar kroppens upptag av vatten. För att minska känslan av trötthet och utmattning har resorb sport även berikats med extra magnesium.

Jag brukar dricka vätskeersättning om jag har kört ett ovanligt långt eller hårt träningspass (det är alltså inget jag tar efter en timme bodycombat eller bodypump). Favoriten, och det som jag har hört och läst ska vara allra bäst annars är kokosvatten. Det är inte bara bra för kroppen och återhämtningen utan det smakar riktigt gott också. Drack alltid det efter träningen när jag gick på bikram yoga förra vintern.

Fördelen med resorb sport är att det inte är lika dyrt som koksvatten och eftersom att det kommer i små portionspåsar tar det ingen plats i väskan och är bara att blanda ner i vattenflaskan. Den sorten jag provade hade citrussmak och var inte lika god som kokosvatten men absolut helt ok. I övrigt tror jag inte att det är någon jätte stor skillnad och jag kommer nog köra på resorb sport ibland och köpa kokosvatten när jag vill lyxa till det lite ;-)

Hur som helst är både resorb sport och kokosvatten två bra alternativ nu när det blir varmare ute och man måste komma ihåg att fylla på ordentligt med vätska.

Kan ju ta med lite till er i #teamUppsala om det är varmt och soligt på tävlingsdagen för vårruset! 

526731_527162170659533_88834408_n

