Efter några dagar av stiltje i bloggen är jag tillbaks med en liten uppdatering om vad jag har gjort under dessa dagar. Jag har nämligen förberett mig inför och gått en, eller närmare bestämt två Les Mills-utbildningar! Först GRIT Strenght och sedan GRIT Plyo!

Utbildningen hölls på Nordic Wellness Östermalm (skönt att vara på hemmaplan!) och pågick fredag-söndag förra veckan. De två första dagarna var det Strenght och sista dagen Plyo.

För er som inte vet vad GRIT är så är det högintensiv intrervallträning som erbjuds i 3 varianter med olika fokus. Det finns GRIT Strenght, GRIT Plyo och GRIT Cardio. Varje pass är 30 min och då det är högintensiv träning rekommenderas det inte att kombineras med andra pass/annan träning i samband med passet.

GRIT Strenght, som jag gick dag 1 & 2, är utformad för att framförallt bygga upp din muskelstyrka. Man jobbar med skivstång (med vikter motsvarande ca 30-50% av din kroppsvikt), viktplatta och steplåda. Passet hjälper dig att förbättra din styrka, syreupptagning och uthållighet.

Dag 3 gick jag en påbyggnadsutbildning för att även få instruera i GRIT Plyo som är uppbyggt för att maximera din spänst. Här används viktplatta och ibland steplåda för att öka intensitet och belastning. Detta pass hjälper dig att bli starkare, snabbare och mer explosiv.

Eftersom att vi körde igenom passet ett antal gånger om dagen då vi hade flera presentationer, teknikträning och utmaningar så blev det absolut en hel del träning under helgen. Alla Les Mills utbildnignar är väldigt krävande fysiskt (och psykiskt skulle jag vilja säga eftersom att man måste koncentrera sig mycket, lära sig koreografi, sätta coachingen och jobba med sin feedback etc) och eftersom att GRIT är deras tuffaste klasser är detta också dom tuffaste utbildnignarna. Och inte bara dom tuffaste utan också dom roligaste jag gått! Framförallt älskar jag styrkan men jag känner att Plyon växer mer och mer hos mig. Kommer vara perfekt i kombination med Body Combat med eftersom att det kommer att hjälpa mig hoppa ännu högre på tex jumping knee.

Totalt var vi 6 stycken från Nordic Wellness som gick Strenght och 4 stycken som gick Plyo. Det var superkul att vi var ett så stort gäng som kunde puscha, peppa, uppmuntra och hjälpa varandra. Jag och Emelie fick dessutom samma låtar att presentera de 2 första dagarna så vi kunde tex träna en del tillsammans, prata teknik, coaching och peppa varandra. Det roliga är att vi i stort sett fick samma feedback hela tiden med =P

Sista dagen var det plyo och till den hörde jag att det varit 8 stycken anmälda så det var ett väldigt litet gäng. 2 stycken bestämde sig efter styrkan för att vänta med Plyon, någon hade bokat om och en annan fick tyvärr bryta i början av utbildningen så tillslut var vi bara 4 kvar och det var jag och 3 andra tjejer från NW Tegnérgatan. Fast det var ju bra för oss för då fick vi ju verkligen extra mycket uppmärksamhet och hjälp!

Som lärare båda dagarna hade vi Elin Hellström och hon var fantastiskt duktig! Jag har gått på hennes pass innan så jag visste ju redan att hon är en grym instruktör men det var verkligen kul att se hur bra hon är som utbildare med. Jag tycker att hon var väldigt duktig på att förklara teknik etc. och framförallt tycker jag att hon var duktig på att se allas potential och ge dem verktygen de behövde för att utvecklas ännu mer för att få alla att göra så bra ifrån sig på utbildningen som möjligt. Jag tycker också att man fick många chanser att visa att man tagit åt sig av sin feedback och utvecklats.

Det här var en av de roligaste helgerna på länge. Massor av träning, tuffa utmaningar, fantastiska människor och nya bekantskaper! Att jag dessutom fick godkänd på båda utbildningarna var verkligen pricken över i:et. Nu ser jag fram emot att jobba vidare, utvecklas för att sedan spela in mina licensvideos!

20130515-225919.jpg

