20130428-215740.jpg

Förra veckan fick jag några recept på matmuffins av en vän i skolan. Passar perfekt att ha med sig som mellanmål när man är på språng. Det är visserligen vitt mjöl i (som jag vet att en del vill undvika), jag körde på ett specialmjöl denna gången med extra mycket protein och det finns ju fler sorter att välja på om man vill göra det nyttigare.

Hur som helst tycker jag att dom både var väldigt goda och mättande så därför tänkte jag dela med mig av recepten här.

Rödbets & äpplemuffins (de rosa)
Ingredienser för 9 fasta muffins:

  • 60 gram saltat smör (kan bytas ut mot olivolja)
  • 3 dl vete- (eller annat) mjöl
  • 1½ tskbakpulver
  • 1 st grönt äpple
  • 1 st rå rödbeta
  • 2 st ägg
  • 1 dl filmjölk
  • 1 nypa malen kardemumma

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör samman mjöl, bakpulver och salt i en rymlig skål. Riv rödbetan och äpplet (häll inte bort saften). Vispa ner äggen i smöret tillsammans med filmjölken i en annan skål. Tillsätt sedan det rivna äpplet och rödbetan. Smaksätt med en nypa socker alt. stevia samt kardemumma. Vänd ner mjölblandningen och vispa ordentligt. Fördela i 9 st muffinsformar och grädda i ugnen i 15-20 min.

Muffins med getost & oliver
Ingredienser för 9 fasta muffins:

  • 50 gram saltat smör (kan bytas ut mot olivolja)
  • 3 dl vete- (eller annat) mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 nypor salt
  • 50 gram riven parmesanost
  • 2 st ägg
  • 1 dl filmjölk
  • 50 gram urkärnade svarta oliver
  • 50 gram urkärnade gröna oliver
  • 100 gram mjuk getost

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör samman mjöl, bakpulver, salt och parmesan i en rymlig skål. Vispa samman äggen med det smälta smöret och filmjölken i en annan skål, vänd ner mjölblandningen och vispa ordentligt. Skiva och tillsätt oliverna samt smula i getosten och rör runt så att det blandas ut. Fördela smeten i 9 st muffinsformar och grädda i 15 – 20 min.

