Igår efter skolan passade jag på att köra lite styrketräning i gymmet. Känns bra att ha kommit igång mer med styrketräningen nu, annars är jag ju mest fokuserad på konditions/uthållighetsträning, men jag älskar ju trots allt känslan av att känna mig stark! Det gäller bara att jag bestämt mig för vad och hur jag ska träna innan jag kommer till gymmet. Annars är det lätt att man går runt bland maskinerna och funderar på vad man ska köra, och så kanske den maskinen man vill ha är upptagen så får man komma på något nytt och sedan blir man kall och tröttnar. Så blir det i alla fall lätt för mig. Därför måste vara förberedd och fokuserad på vad jag ska göra. Helst har jag med mig ett pass nedskrivit på en lapp eller under anteckningar i min iPhone, är något upptaget så kan jag snabbt välja något annat på listan och sedan gå tillbaks till den andra övningen. Igår såg upplägget ut såhär:

  • Uppvärmning rodd 10 min
  • Goodmorgnings
  • Marklyft
  • Powerpress
  • Hög rodd
  • Latsdrag
  • ”En arms rodd”
  • Bicepscurl (använde hantlar med fatgrips för att stärka upp underarmarna mer)
  • Tricepsarmhävningar
  • Tricepspress
  • Vanliga bicepscurl (med stång)
  • Bicepcurl
  • Core (lutandes situps med vikt och static hold)

Passade även på att inviga mitt nya linne från Nike som jag fyndade på intersport igår. Det är en ljusare nyans av gult men efter att ha tagit i och svettats ordentligt under kvällens BODYCOMBAT-pass på NW Hornsgatan så var det istället knallgult!

Var även inne en sväng på Budo Fitness på Sveavägen där jag investerade i en burk med BCAA. Har aldrig använt det innan men läst en del om det och tycker att det verkar som ett bra komplement. Jag valde Ultimate BCAA 1200 med smak av vattenmelon tycker den är helt OK och god.

På tex mm sports hemsida kan man läsa mer om varför det kan bara bra att använda sig av BCAA:

”De grenade aminosyrorna omfattar de tre essentiella aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Omkring en tredjedel av skelettmuskulaturen består av de grenade aminosyrorna. Vid hård träning sjunker nivåerna av BCAA snabbt i blodet vilket gör att relationen mellan tryptofan och de grenade aminosyrorna blir skev. Detta leder till att tryptofan omvandlas till serotonin vilket gör oss mentalt trötta. Tillförsel av BCAA motverkar detta scenario.
Till skillnad från andra aminosyror kan BCAA dessutom användas direkt som bränsle i muskelcellen eftersom de inte behöver passera levern. Dessa egenskaper gör BCAA till ett mycket bra val vid tuffa och långa träningspass.

BCAA, och då främst leucin, reglerar även proteinsyntesen. Vid ett intag på omkring 3-5 g leucin stimuleras proteinsyntesen och därmed muskeluppbyggnaden. BCAA har även en muskelskyddande anti-katabol verkan genom sin nedreglering av muskelnedbrytande enzymer.”

20130411-200605.jpg

Efter gårdagens dubbelpass passade det rätt bra med en vilodag idag. Slog till på världens största chokladbiskvi som fika under föreläsningen i skolan och har mest tagit det lugnt. Det måste man ju också göra ibland har jag hört! ;-)

