20130313-174756.jpg

Varje gång jag tar mej tid för yoga så funderar jag över varför jag inte gör det oftare?

Det är lätt att tänka att man inte hinner, men det är inte riktigt en hållbar ursäkt för man behöver inte mer än kanske 20 min och dessutom kan man utöva det hemma vilket också spar tid. Om man som jag inte kan positionerna utantill så finns det dessutom en superbra app som heter yoga (yoga free om man vill ha gratisvarianten som faktiskt är precis lika bra som den som kostar). Den har färdiga program med både en röst som instruerar och en video som visar alla positioner så att man lätt kan hänga med. Vill man kan man ha rogivande vågskvalp som bakgrundsljud med. Dessutom så kan man bygga sina egna program med appen för att få ett pass som är helt anpassat efter ens egna önskemål. Det enda som egentligen kostar något är förstås om man vill investera i en yogamatta och om man eventuellt vill ha lite tända ljus och/eller rökelse och olja för att göra upplevelsen ännu bättre.

Och när man väl tar sej tid för yoga så är det ju så fantastiskt skönt att bara få gå in i positionerna och fokusera på andningen istället för att låta alla tankar rusa genom huvudet. Det blir som en liten semester mitt i vardagen där man förutom att öka rörligheten och cirkulationen också kan ladda batterierna och bygga upp ett inre lugn och styrka. Och vem behöver inte mer av det idag?

En annan viktig sak med yoga (enligt mej) är att man lovar sej själv att ge det några gånger. Första gångerna jag provade gillade jag det inte alls. Jag hade svårt att varva ner och fokusera. Jag tänkte på vad jag skulle göra efter passet och när andra fokuserade på andningen och lät alla andra tankar bara flyta förbi funderade jag på om jag skulle äta köttfärssås eller lax till middag. Men sakta men säkert så kommer man in i det och då är det superhärligt :-)

Några av fördelarna med att utöva yoga:
❤ Bättre syresättning
❤ Starka, viga och uthålliga muskler
❤ Mjukare leder
❤ Mindre stress och oro, ökad harmoni
❤ Bättre balans och koordination
❤ Bättre hållning
❤ Ökad cirkulation

