20130131-213254.jpg

Idag går vi in i Februari och precis som förra månaden har jag tänkt köra en 21-dagarsutmaning!

Den här gången berättar jag för er samtidigt som jag startar så att ni har möjlighet att vara med om ni vill.
Den här gången går utmaningen ut på att ha en ”jag är bra bok” som man ska skriva i varje kväll. Endel kanske tycker att det låter lite fånigt men trots allt så är du, och kommer alltid att vara, det viktigaste i ditt liv.

Syftet med en ”jag är bra bok” är dels att stärka självkänslan. Nu tycker jag i och för sej att min självkänsla är bra, men det är förstås ingen anledning till att inte stärka den ytterligare. Självkänsla är ju precis som kondition något man måste underhålla regelbundet.

Andra syftet med boken är att lära sej, eller att bli bättre på, att uppskatta saker som är lätt att ta för givet. Det kan vara saker som att man är frisk, att man har en kärleksfull familj, att man har tak över huvudet och mat på bordet eller andra små och stora saker man kan glädjas av. Genom att uppskatta saker mer blir man både gladare och positivare – livet blir helt enkelt ännu bättre!

Men hur fungerar det då med den här boken? Jo, varje kväll sätter man sej ned en kort stund och skriver några ord under följande rubriker:

  • Bra
  • Tack
  • Hjälp
  • Under bra skriver man några saker man gjort under dagen som varit bra. Det kan vara allt från små saker som ”gick upp i tid” till större bedrifter.
    Under tack skriver man sånt man varit extra tacksam för under dagen och under hjälp skriver man ner sådant man vill ha hjälp med. Tillexempel ”hjälp mej att acceptera…” ”hjälp mej att våga…” Osv.
    Detta gör att man innan man går och lägger sej alltid kan känna att man gjort bra saker under dagen, att man har saker att vara tacksam för och också välja vad man vill fokusera på den närmsta tiden.

    Efter några månader kan man även lägga till en fjärde rubrik, bättre. Under den kan man skriva ned saker man gjort mindre bra och som man vill förbättra.

    Oavsett hur bra självkänsla man har, hur tacksam man är och hur bra man mår så tror jag att en sådan här bok kan förstärka det ytterligare. Och mår man inte lika bra och kanske har låg självkänsla så tror jag att detta kan vara en bra metod att prova. Dock är ju tanken att man ska göra detta regelbundet och det tar kanske längre tid än 21-dagar för att börja känna någon förändring. Men det är 21-dagar som är mitt tema i år så nu kör jag på det till en början! Vore kul om ni också testade :-)

    20130131-213344.jpg

