20130128-220400.jpg

Nu är det ny vecka och nya tag som gäller! :-)

Idag körde jag, som alltid på måndagar, indoor walking på Nordic Wellness Tegnergatan och efter det passade jag på att vara med på CX. Fick sällskap av Natalia och Marielle också så det gjorde att träningen blev ännu roligare!

Annars har jag varit som uppslukad av ljudböcker den senaste tiden. Jag lyssnar både på det och olika podcastprogram, både underhållande, dokumentärer och debattprogram. Till en början var jag lite skeptisk eftersom att jag trodde att jag skulle börja tänka på annat istället för att lyssna, men nu när jag har upptäckt hur tidseffektivt det är så har jag blivit helt fast. Det är perfekt när man går promenader, städar eller åker kollektivtrafik. Just nu lyssnar jag på en bok som heter ”Tunn luft” och handlar om en Everest expedition och igår lyssnade jag på hela boken ”K2 – på liv och död” som handlar om när äventyraren Fredrik Sträng skulle bestiga K2 under sommaren 2008 och vad som kom att bli en av dom värsta klättringsolyckorna någonsin.

Som ni märker är jag inne på spåret bergsklättring och äventyrare. Det började med att jag för länge sedan var på en inspirationsföreläsning med Annelie Pompe som på ett väldigt målande sätt beskrev hur hon tagit världsrekord i fridykning och hur hon sedan bestigit Mount Everest. Under den föreläsningen väcktes en känsla inom mej. En känsla som jag sedan dess matat med böcker som dom ovan nämnda, med andra föreläsningar (bland annat Pierre Näsman som också är bergsklättrare och som då pratade om hans kommande expedition då han skulle ge Everest en andra chans), samtliga dokumentärserier Discovery Channel gjort om expeditioner på Everest, elixir actionsporternas filmfestival osv.

Fascinationen är stor och att få ta del av andra människors äventyr och deras väg till att göra dröm till verklighet ger mej massor av energi och inspiration. Dock är det självklart lika hemskt att ta del av de olyckor som ibland sker som det är fantastiskt att läsa om när allt går som det ska.

En sak som till en början förvånade mej när jag började läsa om fler personers längtan efter stora äventyr och expeditioner dom genomfört är att det inte alls handlar om att ”få den där kicken, att leva farligt och utmana ödet” som är lätt att tro utan det handlar om (i alla fall för de flesta jag läst om) kärlek till livet. Att få se fantastiska platser, leva i nuet och uppleva otroliga ögonblick på ett så säkert sätt som möjligt. Fredrik Sträng berättar till och med i boken K2 på liv och död, att han lider av dödsångest och att det är en av anledningarna till att han blev äventyrare.

Oj, det blev visst ett långt sidospår här… Ett tips till er andra som fastnat för ljudböcker är appen storytel. Den fungerar på samma sätt som spotify, för 169kr/månad får man lyssna hur mycket man vill. Den använder jag mej av just nu. Har ni andra tips på någon liknande app eller förslag på böcker/podcastprogram så får ni gärna lämna en kommentar :-)

