20130108-135803.jpg

Här kommer ett litet tips till er som tröttnat på pasta, ris och potatis eller som kanske vill dra ner lite på kolhydraterna: Nämligen broccolimos!

Det är både fantastiskt gott, nyttigt och går väldigt snabbt att laga till. Jag använde mej av fryst broccoli som jag kokade upp med salt och peppar. Sedan hällde jag av vattnet, la i en smörklick för mer smak och tillsatte lite crème fraîche för att få moset fluffigt och krämigt. Jag använde en elvisp för att mosa broccolin och få en bra konsistens på moset, ett gips är att hålla en kökshandduk över medan du vispar så att det inte skvätter ut över hela köket.

Det finns såklart många varianter av det här receptet. Jag har läst att en del har grädde i, en del blandar blomkål och broccoli osv. Jag har ju gjort mos på hälften potatis, hälften blomkål innan med (ni hittar det under samma kategori: ätbart) och det var också väldigt gott!

Idag var faktiskt första gången jag provade på just broccolimos och jag har en känsla av att det kommer att lagas ofta från och med nu… :-P

