20130106-192434.jpg

Nu är tredje BodyPumppasset sedan jag kom hem avklarat och jag är tillbaks på samma vikter som jag hade innan jul. Känns riktigt bra och jag är peppad inför att utmana mej ännu mer nu. Man måste ju faktiskt våga lägga på lite ibland om man ska få resultat. Kör man alltid med samma vikter så kommer man ju också alltid att ligga kvar på samma nivå. Kör man tex BodyPump så kan man välja att fokusera extra på en muskelgrupp per pass. Ena dagen kanske man testar att öka på lite på ben och en annan dag kanske man lägger på 1kg på biceps. Gör man så tror jag att det är lättare att motivera sej själv till att lyfta tyngre för då är man förberedd innan passet på att idag när bicepslåten kommer ska jag lägga på lite extra och verkligen ta i”. Visst, första gången man ökar på kanske man inte orkar riktigt hela låten men vad gör det? Hellre att man utmanar sej (så länge man har bra teknik) och kanske hoppar över sista repetitionerna första försöket än att man alltid stannar kvar på samma nivå (om man nu har som mål att bli starkare alltså). Och tänk vad glad och stolt man kommer att känna sej över att ha utmanat sej själv och provat! Och ännu mer när man senare klarar hela låten med den vikten.

Jag tror också att det är lättare att hålla uppe motivationen om man fokuserar på en muskelgrupp i taget på det sättet. Skulle man öka på vikten på alla låtar finns risken att man inte orkar fullfölja någon låt och då känner man sej kanske inte lika duktig och passet blir då inte heller lika roligt. Jag vill ju såklart att alla som kommer på mina pass ska lämna salen med ett stort leende på läpparna, vara helt slut, känna att dom gjort en riktigt bra insats och vara stolta över sej själva. Det är ju därför vi tränar – för att må bra, inifrån och ut :-)

Själv ökade jag och en av mina grymma deltagare vikten på biceps idag och i och med det är jag som sagt tillbaks på dom vikterna jag hade innan jul. Efter passet var jag jätte glad över att ha utmanat men själv och armarna var så trötta att dom skakade när jag skulle skriva ett sms.

Nu längtar jag redan till fredagens BP-pass 06:45 på Nordic Wellness tegnergatan. Gå och lägg er i tid på torsdag så kanske vi ses där ;-)

