20130105-222959.jpg

6st välsmakande och nyttiga energibars blev det! Nästa gång får jag nog göra dubbel sats så att det blir några fler! Det som är så himla bra med dom här barsen är ju att man kan variera sej hur mycket som helst. Den här gången valde jag att ha kokos ovanpå och jag längtar redan till att testa att ha torkade blåbär och tranbär bland annat. Perfekt att ha i väskan så man kan fylla på energin lite innan träning :-)

Här är receptet jag utgick från:

  • 2 äggvitor
  • 1/2 mosad stor banan
  • 1/2 dl linfrön (kom ihåg att krossa dom så att kroppen kan ta upp alla näringsämnen)</li>
  • 1 dl cashewnötter
  • 1/2 dl solroskärnor
  • 2-3 msk kakao
  • 1,5 dl fiberhavregryn
  • 1 dl proteinpulver (jag använde ett med chokladsmak)
  • Blanda proteinpulvret med äggvitorna. Mosa bananen och blanda i den med. Hacka nötterna och blanda samman alla ingredienser till en tjock smet. Sedan formar du flera jämnstora bars och gräddar i ugnen på ca 175 grader i 20-25 min.

    Om man vill kan man pensla dom med smält mörk choklad (jag använde en med 90% kakao) och sedan doppade jag dom i kokos.

    Förvara barsen i kylen ett per dagar eller lägg dom i frysen för längre hållbarhet.

    Lycka till! :-)

