20130105-171105.jpg

Igår gjorde jag pizza till middag och passade på att prova ett recept på en lite nyttigare variant som jag blivit tipsad om via instagram.

Till degen använder man:

  • 25g jäst
  • 1 matsked olivolja
  • 1 kryddmått salt
  • 3 dl dinkelmjöl
  • Knåda ihop till en slät deg och låt jäsa i 45 min.

    När degen är klar är det bara att kavla ut och lägga på det man är sugen på. I mitt fall blev det tomat och basilikasås, salami, mozzarella och roccula. Hade gärna haft skivade svarta oliver på med men det var slut hemma. Sedan är det bara att ställa in i ugnen ett tag tills pizzan fått en fin färg.

    Pizzan blev supergod och jag upplever att man blev mätt snabbare med en botten på dinkelmjöl istället för vanlig. Så nästa gång pizzasuget slår till kan det vara bra att ha det här receptet i bakhuvudet :-)

