Jag har tidigare skrivit om vikten och magin av att faktiskt skriva ner sina mål, (läs mer om det här). Därför tänkte jag nu inför nyår göra en liten uppföljning på det med tips om vad man kan tänka på när man utformar målen. Metoden jag tänker tipsa om kallas för SMART-metoden!

smart goal setting concept

Målet ska alltså vara: 

  • Specifikt: inte bara ”jag ska tjäna mycket pengar”, ”jag ska gå ner i vikt”, ”jag ska skaffa ett roligt jobb” osv. Målet måste vara tydligt för att du ska kunna utforma en plan för att nå dit, sätta upp mindre delmål och för att du ska veta när du nått dit. Ha ett tydligt mål som tillexempel ”jag klara att springa en mil på under en timme” eller ”jag ska träna 3 gånger i veckan”. Att ha ett tydligare mål gör också att det blir lättare att motivera sej själv.
  • Mätbart: Du ska kunna se att du närmar dej målet. Har du tillexempel som mål att springa milen under en timme så kan du ta tid varje gång du är ute och springer. Första målet kanske är att klara det utan att stanna. Sedan kan du se hur du med tiden springer snabbare och snabbare tills du en dag kommer under en timme och har nått ditt mål. På detta sätt kan du mäta dina framsteg vilket ger dej energi till att fortsätta jobba mot målet. För när man märker att det går bättre och bättre blir man såklart otroligt glad och stolt över sej själv! Och ännu gladare och stoltare blir man när man sedan nått ända fram!
  • Attainable/Realistiskt: Visst ska man våga drömma stort och jag tror verkligen att man klarar av så mycket mer än vad man själv tror – Men, man måste någonstans se till att målet är realistiskt också. Jag vet tillexempel att jag aldrig kommer kunna flyga helt utan hjälpmedel (inte det bästa exemplet men jag tror ni förstår vad jag menar). Hur mycket och ihärdigt jag än övar på detta så är människan helt enkelt inte byggd för det. För att det ska vara roligt att jobba med mål så måste det vara något som man vet att man kan uppnå. Även om det kanske kommer krävas otroligt mycket arbete och kanske lite tur för att nå fram så ska det vara möjligt rent teoretiskt sätt.
  • Relevant: Som har har skrivit innan så måste målet vara relevant. Det måste vara något som du verkligen vill, önskar och brinner för. Har du inte den glöden från början när du tänker på målet så kommer det bli väldigt svårt att nå dit. För det är den glöden som ger oss energi till att lägga ner allt jobb som krävs och som gör att vi kommer tycka om och uppskatta resan på väg till målet. Saknar man det tror jag att det kommer  kännas väldigt jobbigt och motigt och då blir det mycket lättare att ge upp eller lägga det åt sidan istället.
  • Tidsbestämt: Detta tycker jag är en utav dom viktigaste punkterna på den här listan. För att man ska nå målet tror jag verkligen att det är ytterst viktigt att man har satt upp en tidsplan för det. Dels för när man ska ha nått olika delmål så att man kan fira sina framgångar och få energi av det och för att man ska få lite tidpress. Det gäller ju såklart att tidsgränsen är realistisk att man har tänkt igenom den ordentligt. Har man en bestämt tidpunkt för när målet ska vara uppnått har man något att jobba mot och det gör allt mycket lättare. Annars blir det väldigt lätt att falla in i att ”jag gör det imorgon” eller ”så fort det lugnar ner sej på jobbet ska jag ta tag i det” och tillsist rinner det ut i sanden.. Förhindra detta genom att göra upp en planering direkt. Sedan kan du istället gå in och göra små justeringar i denna om det behövs. 

Ser man till att målet följer alla kriterierna ovan så är man redan på riktigt god väg! Sedan krävs det ju förstås att man lägger ner energi och jobb för att nå hela vägen fram med, men en bra plan underlättar alltid!

Så testa att lägg lite extra tanke bakom era nyårslöften/mål i år och stort lycka till!

