Photo1

Jag har börjat förbereda mej lite för det nya året genom att köpa en ny kalender och en tom anteckningsbok. 

Kalendern är gjord av en av mina favoritförfattare Paulo Coelho (som har skrivit bland annat Alkemisten vilket är en otroligt bra och inspirerande bok). Förutom att den är väldigt vacker och full av färg så innehåller den massor av kloka citat från hans olika böcker. Varje månad är också ett eget kapitel/tema. Januari är uppvaknandets månad och Februari handlar om storhet tex.

Det här tycker jag är jätte smart gjort för då får man hela tiden lite extra pepp varje dag som man tar fram kalendern. 

Anteckningsboken är inte fullt lika inspirerande med sina svarta pärmar och tomma sidor. Men det viktiga med denna boken är inte hur den ser ut utan vad man fyller den med. För är det något jag har ”upptäckt” de senaste 2 åren så är det nämligen vikten av att skriva ner sina mål och drömmar. Som jag upplever det så blir målet mer verkligt när man får se det svart på vitt och då kan man också gå tillbaks då och då och läsa igenom det igen. Detta gör att man hela tiden har en klar bild av sitt mål och det tror jag kan påverka alla de val vi gör i livet, både medvetna och omedvetna, på ett sätt som tar oss närmre målet.

Detta är en metod som jag har läst om i flera böcker och som jag tycker fungerar väldigt bra för mej i all fall. Nu räcker det ju självklart inte med att skriva ner målen utan det måste ju också finnas en brinnande önskan om att nå ända fram med. Man måste vara beredd att verkligen jobba för det och tycka att det är roligt. Skriver man tex. att man vill tjäna en miljon (för det vill nog dom flesta) så räcker det inte om man inte verkligen har en stark önskan och vilja att nå dit också.

Ett exempel på detta är när jag satt hemma i soffan här om dagen och skrev ner ett program till min indoor walkinklass när jag skulle ha julspecial. Jag satt och antecknade hur jag skulle bygga upp passet och när jag vänder på bladet ser jag att jag har skrivit ned en punktlista med rubriken träningsmål. På listan stod det:

  • Bli BodyCombatinstruktör. Gå LesMillsutbildning
  • Läsa teoriutbildning på SAFE (samt göra tentan)
  • Läsa förberedande gruppträning på SAFE
  • Springa en halvmara
  • Springa tjurruset

Detta skrev jag för drygt 1,5 år sedan och inom mindre än ett år hade jag gjort allt utom att springa tjurruset (av den anledningen att jag inte kunde det datumet). Men nu i höstas så sprang jag så nu kan jag stryka den punkten med. Utöver detta har jag ju hunnit med en hel del annat som att ha fått jobb som instruktör och kör även både Indoor Walking och BodyPumppass.

Det kändes både bra och märkligt att se lappen. Det fick mej att tänka tillbaka och minnas hur sort det kändes för mej att ta steget för att bli instruktör och nu har jag redan jobbat som det i över ett år!

Från och med nu ska jag börja spara mina målanteckninar just för att kunna gå tillbaks och se vilka mål och drömmar jag nått, vilka jag fortfarande strävar efter och vilka jag kanske har lagt åt sidan eller glömt helt – för livet förändras ju och det som känns härligt och viktigt idag kanske inte är lika viktigt senare i livet. Dessutom tror jag att det är viktigt att se tillbaka på dom mål man uppnått så att man kan stanna upp en stund och ägna en tanke åt allt jobb och energi man har lagt ner på vägen och njuta av att ha nått sitt mål. Det i sin tur ger energi och kraft att ta tag i nya utmaningar. 

Oj vad det drog iväg här haha. Men detta är ett ämne som verkligen intresserar mej och som jag säkert kommer att skriva mer om i olika former. Men tills dess tycker jag alla ska skaffa sej en liten målbok (det behöver inte vara något märkvärdigt) inför det nya året. Där kan ni skriva ner era egna mål, stora som små, och sedan följa era framgångar! Mål är trots allt väldigt viktigt (även om det ”bara” är att må bra och vara frisk osv), för vet man inte vart man ska så kommer man heller aldrig komma dit! Och nu inför det nya året så passar det väl extra bra att ta sej en liten funderare över vad man vill uppnå och/eller uppleva. 

signatur

