You are currently browsing the monthly archive for december 2012.

nyår

Idag är det nyårsafton och jag tänkte passa på att ge ett sista tips i min lilla serie om nyårslöften/mål och vad man kan tänka på när man utformar målen, 

Det här sista är egentligen väldigt lätt. Man skriver helt enkelt ner sina mål i punktform på en liten lapp/kort som man har i plånboken eller dylikt så att man alltid har med sej den. På kortet ska det stå vilka mål man har och även ett datum för när mälet ska vara uppnått. Sedan kan man ta upp kortet när man han en stund över, tex på tunnelbanan/bussen på väg till jobbet, och läsa igenom det för att påminna sej själv om sina mål så att man behåller sitt fokus och kanske får lite extra motivation!

Lycka till & gott nytt år!

signatur

Här kommer äntligen sista delen av kroatienresan!

Näst sista dagen gjorde vi en riktigt fantastisk utflykt. Tidigt på morgonen blev vi upphämtade vid Terra (turistcentret) av en buss för att åka upp i bergen där vi skulle paddla kajak ner för forsen. Detta var den upplevelse jag sett fram emot mest under hela resan och jag behövde inte bli besviken!

Vi fick packa ner alla våra tillhörigheter i en vit tunna som man fäste på kajaken och sedan var det bara att knäppa på flytvästen, sätta på hjälmen och tillsammans med resten av gruppen ge sej iväg ned för floden. Vattnet var alldeles klart, himlen blå och längst sidorna sträckte sej bergen högt upp mot himlen. Det var verkligen en fantastisk syn och jag njöt varje sekund.

När vi kommit halvvägs stannade vi till på en slätt för lunchpaus och vi gick även bort till en liten sjö mitt bland bergen där det fanns ett stort vattenfall och man kunde dyka i från klipporna och simma runt i vågorna. 

När vi fortsatt en bit till ned för floden kom vi till ett 3m högt vattenfall där hälften av oss fick kliva ur och gå ner längst sidan och den andra hälften fick åka ner för vattenfallet i kajaken. Jag ville jätte gärna åka ner för vattenfallet så jag fick sätta mej längst bak i kajaken och paddla iväg för att ställa mej i kö med dom andra deltagarna.

Hela den här utflykten var verkligen fantastisk och när vi kom hem på kvällen var vi helt slut och superhungriga. Och eftersom att detta var sista kvällen i Kroatien hade vi bokat bord på den fina restaurangen i gamla stan som vi hade ötit på första kvällen vi kom dit. Så efter att ha vilat lite och bytt om tog vi en taxi dit och satte oss vid samma bord för att äta en lika fantastisk trerättersmiddag. Vår kypare Tomas berättade massor av berättelser om hur det varit innan, under och efter kriget och hur dom flesta av kroatiens invånare lever. Det var väldigt intressant att lyssna på och han är verkligen härlig person!

Den här kvällen passade vi också på att dricka drinkar på utomhusbaren längst uppe på höjden där dom hade skapat en riktigt cool miljö man hade en fantastisk utsikt över Zadar.

Dagen efter detta var det tänkt att bussen till flyget skulle gå vid lunchtid så vi packade ihop våra saker och sedan fick vi veta att tiden för vår avresa var ändrad till ca 19.30 eller något sådant så då var det som att vi plötsligt fick en hel dag extra! Dom här nyvunna timmarna spenderade vi med att ligga på en brygga över vattnet och sola, läsa böcker och äta glass.

Detta var sista delen om den här resan och för att summera allt vill jag säga att Zadar verkligen är ett fantastiskt resmål som jag starkt rekommenderar! Vädret var underbart varmt med en svalkande bris, klart vatten, supergod mat och massor av saker att se och uppleva.

kroatien 1

_MG_6130

kroatien 3

_MG_6137

krot 4

IMG_6191

IMG_6216

krot 5

IMG_6260

kroat 6

IMG_6287

krot 7

IMG_6297

IMG_6304

IMG_6321

IMG_6323

IMG_6331

IMG_6337

IMG_6348

kroat 9

krot 10

IMG_6396

signatur

Jag har tidigare skrivit om vikten och magin av att faktiskt skriva ner sina mål, (läs mer om det här). Därför tänkte jag nu inför nyår göra en liten uppföljning på det med tips om vad man kan tänka på när man utformar målen. Metoden jag tänker tipsa om kallas för SMART-metoden!

smart goal setting concept

Målet ska alltså vara: 

  • Specifikt: inte bara ”jag ska tjäna mycket pengar”, ”jag ska gå ner i vikt”, ”jag ska skaffa ett roligt jobb” osv. Målet måste vara tydligt för att du ska kunna utforma en plan för att nå dit, sätta upp mindre delmål och för att du ska veta när du nått dit. Ha ett tydligt mål som tillexempel ”jag klara att springa en mil på under en timme” eller ”jag ska träna 3 gånger i veckan”. Att ha ett tydligare mål gör också att det blir lättare att motivera sej själv.
  • Mätbart: Du ska kunna se att du närmar dej målet. Har du tillexempel som mål att springa milen under en timme så kan du ta tid varje gång du är ute och springer. Första målet kanske är att klara det utan att stanna. Sedan kan du se hur du med tiden springer snabbare och snabbare tills du en dag kommer under en timme och har nått ditt mål. På detta sätt kan du mäta dina framsteg vilket ger dej energi till att fortsätta jobba mot målet. För när man märker att det går bättre och bättre blir man såklart otroligt glad och stolt över sej själv! Och ännu gladare och stoltare blir man när man sedan nått ända fram!
  • Attainable/Realistiskt: Visst ska man våga drömma stort och jag tror verkligen att man klarar av så mycket mer än vad man själv tror – Men, man måste någonstans se till att målet är realistiskt också. Jag vet tillexempel att jag aldrig kommer kunna flyga helt utan hjälpmedel (inte det bästa exemplet men jag tror ni förstår vad jag menar). Hur mycket och ihärdigt jag än övar på detta så är människan helt enkelt inte byggd för det. För att det ska vara roligt att jobba med mål så måste det vara något som man vet att man kan uppnå. Även om det kanske kommer krävas otroligt mycket arbete och kanske lite tur för att nå fram så ska det vara möjligt rent teoretiskt sätt.
  • Relevant: Som har har skrivit innan så måste målet vara relevant. Det måste vara något som du verkligen vill, önskar och brinner för. Har du inte den glöden från början när du tänker på målet så kommer det bli väldigt svårt att nå dit. För det är den glöden som ger oss energi till att lägga ner allt jobb som krävs och som gör att vi kommer tycka om och uppskatta resan på väg till målet. Saknar man det tror jag att det kommer  kännas väldigt jobbigt och motigt och då blir det mycket lättare att ge upp eller lägga det åt sidan istället.
  • Tidsbestämt: Detta tycker jag är en utav dom viktigaste punkterna på den här listan. För att man ska nå målet tror jag verkligen att det är ytterst viktigt att man har satt upp en tidsplan för det. Dels för när man ska ha nått olika delmål så att man kan fira sina framgångar och få energi av det och för att man ska få lite tidpress. Det gäller ju såklart att tidsgränsen är realistisk att man har tänkt igenom den ordentligt. Har man en bestämt tidpunkt för när målet ska vara uppnått har man något att jobba mot och det gör allt mycket lättare. Annars blir det väldigt lätt att falla in i att ”jag gör det imorgon” eller ”så fort det lugnar ner sej på jobbet ska jag ta tag i det” och tillsist rinner det ut i sanden.. Förhindra detta genom att göra upp en planering direkt. Sedan kan du istället gå in och göra små justeringar i denna om det behövs. 

Ser man till att målet följer alla kriterierna ovan så är man redan på riktigt god väg! Sedan krävs det ju förstås att man lägger ner energi och jobb för att nå hela vägen fram med, men en bra plan underlättar alltid!

Så testa att lägg lite extra tanke bakom era nyårslöften/mål i år och stort lycka till!

Det märks verkligen att både kroppen och sinnet är inställt på vila under den här tiden som jag är hemma nu. Men två lite lättare träningspass har det blivit i alla fall. Ett tillsammans med pappa på mitt gamla gym Motionspalatset i Vänersborg och ett tillsammans med Emmelie på Sportlife i Uddevalla. Passade på att inviga mina glittertights från Gina Tricot med (ett superbra tips om man vill ha ett par snygga tights utan att betala allt för mycket!). Första passet blev det rodd och lite styrka och imorse  körde jag och Emmelie konditionsträning på crosstrainern.

Känns bra att köra lite lättare under jul och nyår men nu börjar jag sakna mina pass på Nordic Wellness. Det ska bli riktigt kul att köra igång nästa vecka igen! 

Image

signatur

Oj, det blev visst en liten julpaus här i bloggen! Jag har haft fullt upp med att besöka vänner, familj och släkt under senaste veckan och har åkt runt mellan Stockholm, Vetlanda, Trollhättan, Vänserborg och Oslo för att hinna med så många som möjligt. Så mitt i allt julfirande glömde jag bort bloggen helt. Istället har jag ägnat min tid åt att dricka glögg, äta julmat, mata fåglarna på landet och åka längdskidor i Oslo. Inte fel det heller! Men nu börjar det pirra i kroppen efter träning och lusten att äta hälsosamt växer sej allt starkare (det har ju blivit en del choklad under dessa dagar om man säger så ;P) Inget ont om choklad men efter en sådan här högtid med massor av julmat osv. tror jag många tycker det blir skönt att gå tillbaks till lite bättre rutiner när det nya året börjar. Och det är väl en perfekt start på det nya året dessutom! 

I morgon ska jag bryta den senaste veckans vilotrend och göra ett besök på mitt gamla (och första) gym Motionspalatset i Vänersborg. Jag ska dit tillsammans med pappa som ska träna axeln (samma tjatiga övningar som jag hade tidigare) och jag tänkte köra lite styrka och kondition i gymmet. Har inte riktigt planerat passet än men det vore skönt att ge hela kroppen en liten genomkörare så att musklerna inte känner sej bortglömda! Kanske kör något NTC-pass?..

Här kommer från senaste veckan som jag tagit från min instagram. Kajsa_Carlsson heter jag där.

collage

signatur

Igår hade jag mitt näst sista ”tomtepass”. Totalt kommer jag att ha kört 6st och nu har byxorna börjat spricka lite (tur att jag har shorts under!) så det är tur att det bara är ett pass kvar. Om jag inte överraskar dom i hornstull idag och klär på core och BodyCombat med! Men det kan nog vara bra om dräkten får vila lite så att den håller in i det sista.

Det känns så konstigt när man säger hej då till deltagarna nu och att ”vi ses nästa år”. Det känns som att det är en hel evighet dit men så är det ju inte förstås! Och det är nog bara bra med ett litet juluppehåll så att vi alla kan komma tillbaks med ännu mer energi och motivation efter långhelgen! Jag längtar redan! Fast att jag inte ens har gått på julledighet än.. Det gör jag på imorgon kl 07.45 när min BodyPumpklass slutar. Då ska jag och Sanja åka in till stan och äta en lång julfrukost på det nya espressohouse på Stureplan. Ända sedan första gången jag gick förbi det cafét har jag drömt om att gå dit. Det låter kanske lite konstigt men det ser så himla fint och mysigt ut där inne att jag inte kan låta bli att dagdrömma lite om att sitta där länge med en bra vän, dricka kaffe och prata om allt mellan himmel och jord. Ja ni hör ju hur jag låter. Det är tur att jag snart ska få komma iväg dit så att jag kan stilla mitt begär lite!

bild

signatur

Photo1

Jag har börjat förbereda mej lite för det nya året genom att köpa en ny kalender och en tom anteckningsbok. 

Kalendern är gjord av en av mina favoritförfattare Paulo Coelho (som har skrivit bland annat Alkemisten vilket är en otroligt bra och inspirerande bok). Förutom att den är väldigt vacker och full av färg så innehåller den massor av kloka citat från hans olika böcker. Varje månad är också ett eget kapitel/tema. Januari är uppvaknandets månad och Februari handlar om storhet tex.

Det här tycker jag är jätte smart gjort för då får man hela tiden lite extra pepp varje dag som man tar fram kalendern. 

Anteckningsboken är inte fullt lika inspirerande med sina svarta pärmar och tomma sidor. Men det viktiga med denna boken är inte hur den ser ut utan vad man fyller den med. För är det något jag har ”upptäckt” de senaste 2 åren så är det nämligen vikten av att skriva ner sina mål och drömmar. Som jag upplever det så blir målet mer verkligt när man får se det svart på vitt och då kan man också gå tillbaks då och då och läsa igenom det igen. Detta gör att man hela tiden har en klar bild av sitt mål och det tror jag kan påverka alla de val vi gör i livet, både medvetna och omedvetna, på ett sätt som tar oss närmre målet.

Detta är en metod som jag har läst om i flera böcker och som jag tycker fungerar väldigt bra för mej i all fall. Nu räcker det ju självklart inte med att skriva ner målen utan det måste ju också finnas en brinnande önskan om att nå ända fram med. Man måste vara beredd att verkligen jobba för det och tycka att det är roligt. Skriver man tex. att man vill tjäna en miljon (för det vill nog dom flesta) så räcker det inte om man inte verkligen har en stark önskan och vilja att nå dit också.

Ett exempel på detta är när jag satt hemma i soffan här om dagen och skrev ner ett program till min indoor walkinklass när jag skulle ha julspecial. Jag satt och antecknade hur jag skulle bygga upp passet och när jag vänder på bladet ser jag att jag har skrivit ned en punktlista med rubriken träningsmål. På listan stod det:

  • Bli BodyCombatinstruktör. Gå LesMillsutbildning
  • Läsa teoriutbildning på SAFE (samt göra tentan)
  • Läsa förberedande gruppträning på SAFE
  • Springa en halvmara
  • Springa tjurruset

Detta skrev jag för drygt 1,5 år sedan och inom mindre än ett år hade jag gjort allt utom att springa tjurruset (av den anledningen att jag inte kunde det datumet). Men nu i höstas så sprang jag så nu kan jag stryka den punkten med. Utöver detta har jag ju hunnit med en hel del annat som att ha fått jobb som instruktör och kör även både Indoor Walking och BodyPumppass.

Det kändes både bra och märkligt att se lappen. Det fick mej att tänka tillbaka och minnas hur sort det kändes för mej att ta steget för att bli instruktör och nu har jag redan jobbat som det i över ett år!

Från och med nu ska jag börja spara mina målanteckninar just för att kunna gå tillbaks och se vilka mål och drömmar jag nått, vilka jag fortfarande strävar efter och vilka jag kanske har lagt åt sidan eller glömt helt – för livet förändras ju och det som känns härligt och viktigt idag kanske inte är lika viktigt senare i livet. Dessutom tror jag att det är viktigt att se tillbaka på dom mål man uppnått så att man kan stanna upp en stund och ägna en tanke åt allt jobb och energi man har lagt ner på vägen och njuta av att ha nått sitt mål. Det i sin tur ger energi och kraft att ta tag i nya utmaningar. 

Oj vad det drog iväg här haha. Men detta är ett ämne som verkligen intresserar mej och som jag säkert kommer att skriva mer om i olika former. Men tills dess tycker jag alla ska skaffa sej en liten målbok (det behöver inte vara något märkvärdigt) inför det nya året. Där kan ni skriva ner era egna mål, stora som små, och sedan följa era framgångar! Mål är trots allt väldigt viktigt (även om det ”bara” är att må bra och vara frisk osv), för vet man inte vart man ska så kommer man heller aldrig komma dit! Och nu inför det nya året så passar det väl extra bra att ta sej en liten funderare över vad man vill uppnå och/eller uppleva. 

signatur

Imorse mötte jag upp min vän, granne och fd kollega Robert för att åka iväg till gymmet! Det är faktiskt lite mysigt att vara uppe så tidigt när snön faller och det är vitt överallt. 

Och har man inte vaknat till ordentligt på vägen så gör man det definitivt när man kommer till gymmet och möter alla glada deltagare. Vi blir bara fler och fler för varje vecka! Superkul att se! Idag var det extra roligt eftersom att både Robert och Caroline var med och kämpade på ordentligt. Jag måste säga att jag är imponerad av alla deltagare som kommer och kör BodyPump så tidigt på morgonen. Inte bara är dom där 06:45 utan dom tar verkligen i och utmanar sej själva ordentligt också! 

Efter passet bjöds det på en julig frukost i receptionen och efter det gick jag och handlade massor av gott till kvällens glöggmys som kommer äga rum hemma hos mej. Att bära hem alla tunga kassar var nästan jobbigare än själva BodyPumppasset tycker jag!

Fotor

signatur

Imorgon ska jag starta fredagen på allra bästa sätt, nämligen med ett tidigt BodyPumppass 06:45 på Sportlife/Nordic Wellness Tegnérgatan!

Det är lite tidigt men har man bara packat väskan kvällen innan och lagt fram kläder så att man bara kan dra på dom när klockan ringer och ta med tex en celcius och proteinbar att äta på vägen så kommer man befinna sej på gymmet innan kroppen hunnit förstå vad som hänt!

Imorgon bjuds det även på en god frukost efter passet så att man direkt kan fylla på energinivårna innan det är dags att ge sig iväg till skola eller jobb! Och efter att ha fått starta dagen tillsammans med underbara vänner och deltagare, fått upp pulsen och ätit gott så tror jag resten av dagen inte kan bli annat än fantastisk! Om inte annat kommer man ha ordentligt med energi och endorfiner till att tackla dagen!

Så packa träningsväskan, sätt på alarmet så ses vi imorgon! ;-)

181240_433139330037578_325631920_n

bild

signatur

252363_170343629756116_906083834_n

signatur