Nu är det längesedan jag la upp några bilder från resan till Kroatien och än finns det några dagar kvar att berätta om. Den här gånger handlar det om dag 4 då vi gjorde en dagsutflykt till ett naturreservat.

Det började med att jag låg och sov, som sej börs när man har semester och klockan bara är 8.15. Då kommer Erick inrusandes och ropar att vi kan åka på båtutflykten vi hade pratat om tidigare. Yrvaket frågar jag när vi behöver vara klara. ”Nu! Mario kör oss om fem minuter och båten går halv!” Så det var bara att dra på bikini och klänning så snabbt som möjligt och sedan trycka ner handdukar, badskor, solkräm, böcker och plånbok i en väska och rusa iväg.

Mario som körde oss driver lägenhetshotellet tillsammans med sin familj och är otroligt snäll och hjälpsam – Han vet verkligen vad service är! Han tryckte ner gasen och körde oss i ilfart till hamnen och såg till att vi kom med på båten.

Eftersom att vi bestämde oss så snabbt och impulsivt för att åka iväg fanns det ingen chans att hinna äta frukost så både jag och Erick var nog lite tjuriga i början pga att båda var hungriga men som tur var så serverades det en frukostmacka ombord, men innan dess så fick alla passagerare varsin shot! Kändes väldigt ovant att börja dagen på det sättet!

Efter att ha stannat till på ett par ställen för att låta fler passagerare stiga ombord begav vi oss iväg ut på havet och förbi massor av höga berg. Det är verkligen fantastiskt vacker i Kroatien och jag lägtar tillbaks så otroligt mycket när jag tänker på det. 

Efter ca 2,5 timmar var vi framme vid en ö där vi stannade till för lite sightseeing och lunch. Jag, Erick och en tjej från Sidney åt tillsammans och hon berättade om hur hon var ute och reste själv i eruropa under 3 månader! Sådant är så himla imponerande tycker jag. Från början skulle hon åka med en kompis som drog sej ur så då bestämde hon sej för att åka själv och det tycker jag är helt rätt! Man kan inte förlita sej på att alla ens kompisar ska vilja/kunna göra samma saker som en själv jämt men för den sakens skull ska man inte strunta i att göra det – då kommer man gå miste om så otroligt många fantastiska och värdefulla upplevelser.

Hur som helst, vi åt lunch och jag var superstolt som åt fisken som ni ser på bild nedan. Ni som inte känner mej vet kanske inte att jag innan inte åt så mycket fisk förutom torsk och att det är först i år som jag har lärt mej att gilla lax! Så att äta en fisk (och gilla det) det tittar tillbaks på mej kändes stort!

Mätta och belåtna klev vi iland för att utforska ön. Först gick vi till ett utsiktsställe på toppen av berget och spanade ut över havet och sedan gick vi vidare till en salt sjö som ön är känd för. Där gick det även omkring en del vilda åsnor!

Efter en glassfika och vattenpaus så åkte vi vidare med båten. Vi låg längst upp på däck, solade, läste böcker och åt ännu mer glass tills vi kom fram till en liten fiskarby där vi stannade till och badade lite innan vi fortsatte hemåt.

Trötta och hungriga bestämde vi oss för att vila lite innan taxin kom och hämtade upp oss för att, efter en vägbeskrivning från Mario, köra oss till den restaurangen vi sett längst vägen när vi cyklade till Nin dagen innan. Vi ville såklart prova den där helgrillade grisen! Restaurangen var supermysig och förrätten med parmaskinka och melon var supergod! Men huvudrätten med grisköttet gillade jag inte alls. Det var alldeles för fett och slimigt för min smak! Det fick kompenseras med efterrätt och en drink i väntan på att taxin skulle ta oss tillbaks till lägenheten.

Åker ni till Kroatien tycker jag definitivt att ni ska åka iväg på en båtresa! Det är supermysigt och otroligt vackra vyer.

