Här om dagen snubblade jag över ett recept på extra nyttig köttfärspaj och i söndags bestämde jag mej för att testa det. Det var riktigt gott måste jag säga så därför vill jag så klart dela med mej av det här. Det som gör pajen nyttigare än vanlig paj är att man blandar ut det vanliga mjölet med rågmjöl (jag använde grahamsmjöl) och istället för så mycket smör i har man i kesella. Istället för den traditionella rivna osten så använder man keso.

Ingredienser pajdeg:

  • 1½ dl vetemjöl
  • 1 dl rågmjöl
  • 50g smör
  • 1 dl kesella

Fyllning:

  • 400g Nötfärs
  • 1 Rödlök
  • 1 msk Olivolja
  • 1 Ägg
  • 250g Keso
  • 1 Gul paprika
  • ¾ Chilisås
  • Cayennepeppar

Sätt ugnen på 200°. Börja med att göra pajdegen genom att blanda vetemjöl, rågmjöl och 50 g smör. Tillsätt sedan 1 dl kesella och blanda allt väl. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda skalet i ca 10 minuter. Hacka en rödlök och fräs den i lite olivolja, tillsätt 400 g nötfärs och krydda med salt, svartpeppar och cayennepeppar. Lägg köttfärsen i botten på pajen. Blanda ett ägg med chilisåsen, rör i den hackade paprikan och keson och lägg ut som ett täcke över pajen. Grädda ca 20 min. Serveras med en god sallad.

