Är vädret grått och trist? Trampade du i en vattenpöl på väg till tunnelbanan så tårna fick en extra morgondusch? Fryser du i en för tunn jacka för att du fortfarande är inställd på sommarmode? Det är i alla fall jag.

Imorse när jag vaknade var jag extra seg och opeppad. Nästan sådär så att man försöker inbilla sej att man är sjuk så att man får stanna hemma ni vet. Men halsont eller feber hade jag, såklart, inte. Utan tack och lov frisk som en nötkärna låg jag kvar några minuter extra och funderade på varför jag kände såhär. Och även om jag hatar att erkänna det så är svaret vädret. Kalla vindar, grå himmel och dugg är inte min melodi. Dock är det inget som jag själv kan påverka och därför måste jag vända på det så att det ger mej energi istället för att ta. Jag måste med andra ord gå från höstdepp till höstpepp!

För visst finns det en hel del härliga saker med hösten när man väl tänker efter! Tända ljus och mysa inne, gå på gruppräning på gymmet och låta sej peppas av alla andra glada deltagare. Man får en nystart på jobb/skola och får träffa alla härliga kollegor/klasskamrater.

För att stänga ute höstrusket och göra hösten till en härlig årstid att se fram emot har jag gjort en liten lista med tips på hur man kan göra hösten lite roligare och lite bättre:

  • Sätt upp ett tändande och motiverande höstmålDetta är nog mitt allra bästa tips. Sätt upp ett mål som du kan jobba mot under hösten. Något som motiverar dej, gör dej glad och får dej att må bättre! Har du detta att fokusera på blir det inte lika mycket tid över till att känna sej höstdepp. Sätt även upp små delmål längst vägen och fira när du slutligen nått målet – Endast fantasin sätter gränserna!
  • Köp med te eller kaffe och ta med en vän på en frisk prommenad i naturen – Är det inte allt för regningt är det alltid skönt att komma ut och få lite frisk luft och man får försöka passa på att ta vara på solen när den kikar fram. Hösten kan trots allt vara en väldigt fin årstid!
  • Besök mysiga kafér eller gå på bio
  • Träna yoga & meditationDet är lätt att börja stressa med alla ”måsten” under hösten så försök ta lite tid för dej själv minst en dag i veckan för att varva ner och ladda batterierna. Yoga och meditation passar perfekt för att lära sej ”sluta tänka” för en stund och bara låta kroppen och sinnet varva ner. Har man en smartphone rekomenderar jag apparna Mindfulness 2 för meditation och Yoga (free) för yoga (appen är lila).
  • Se till att ha ordentliga skor och jacka”Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder”. Denna punkten känner jag mej extra träffad av, väljer ofta snygga och smidiga kläder istället för varma och funktionella…
  • Jogga utomhusÄr det en finare höstdag kan man alltid gå ut på en powerwalk eller ta en joggintur i den friska luften.
  • Mysiga filmkvällar och middag med vännerna

