850m simmning, 2.1 mil terrängcykling och 5km terränglöpning – Vem hade kunnat ana att ett triathlon kunde vara så kul?!

I förrgår morse, efter att ha ätit en tallrik fullkornspasta till frukost mötte jag upp Kristi så att vi gemensamt kunde åka och hämta våra cyklar vi ställt ute på Lidinö. Vi cyklade ca 5 lugna kilometrar till tävlingsområdet där vi hämtade ut våra nummerlappar och checkade in våra cyklar. På plats träffade jag även Viktors kompis Mickan. Hon hade sin plats på växlingsområdet precis vid mej och Kristi så det var jätte kul. Vi var där i rätt god tid så vi hann gå omkring i lugn och ro och kolla vart starten skulle gå, vart man skulle simma, hur bytena skulle gå till och lägga i ordning våra saker vid våra stationer.

När det började närma sej start drog vi på oss våtdräkterna och gick iväg till den lilla stranden. Herrerna startade 10 min före oss så medan vi stod där och väntade hann jag bli riktigt nervös. Jag hade ju inte förberett mej mer inför det här loppet än att jag köpt en våtdräkt. Inte ens simmglasögonen hade jag testat innan så jag visste om dom höll tätt eller inte. Men det gick bra. Simmningen visste jag skulle vara min svagaste sida men jag tog mej igenom med ett jämt tempo och väl på land var jag väldigt snabb i växlingsområdet. Halva vådträkten fick jag av samtidigt som jag sprang dit och jag var snabbt iväg på cykel upp för första backen och sedan iväg in i skogen. Eftersom att det är terräng så var det många leriga backar, stenar och rötter. Kedjan hoppade av två gånger och jag andades så ansträgt så att det kändes som att bandet under hjälmen skulle kväva mej i början. Ländryggen gjorde ont nästan hela distansen och jag började bli törstig. Trots det är det en av dom roligaste sakerna jag gjort. Under andra varvet på cykel började jag redan planera inför nästa triathlon, vad jag ska tänka på och vad jag ska ha för cykel. När jag äntligen kom tillbaks till växlingsområdet igen var det bara att hänga upp cykeln och springa iväg, först på tå för att få igång vaderna ordentligt för att undvika kramp. Vid starten av löpningen fanns även vätskekontroll där man fick vatten och powerade. Som vid andra lopp lyckades jag få mer i ansiktet och på kläderna än i munnen. Under löpningen fokuserade jag bara på att hålla ett jämt tempo och jag hade stor hjälp av kvinnan framför mej som höll en bra takt. Jag kände att hon var rätt jämn med mej, till och med lite bättre. Så jag hade försökt ligga bakom henne så mycket som möjligt sedan vi cyklade för att få lite extra motivation.

Måltiden blev 2.01.27 och jag känner mej jätte nöjd. Visst hade det kännts ännu bättre om jag kom under två timmar, och det hade jag nog gjort om inte kedjan hoppat. Men jag gav allt och hade så himla kul längst vägen. En av dom roligaste sakerna under loppet var nästan att komma ikapp några från herrklassen och ta sej förbi dom. Det gav helt klart lite extra motivation!

Det är en grym känsla att känna att kroppen lyder en och klarar av sådana saker. Och nu har jag en tid att slå till nästa gång vilket gör att det blir lättare och roligare att förbereda sej inför det!

Mina tider per distans (tid i växlingsområdet inräknad) blev:

  • Simmning 24:43
  • Cykling: 1:07:42
  • Löpning 29:02

Totalt sett hamnade jag på plats 28 av 64 i damklassen. Dom 5 sista kilometrarna gick ju inte så snabbt så det borde jag helt klart kunna förbättra till nästa gång. Och lär jag mej crawla har jag en del tid att kapa på simmningen med. Sedan skulle jag ju behöva en ordentlig cykel med. Vi får se vad som händer!

En av dom bästa sakerna med hela loppet var att dom serverade tårta vid målgången. Så när man pustat ut ett tag kunde man sitta i gräset, njuta av solen och fira sin bedrift med tårta och powerade. Rena drömmen. Jag kan erkänna att jag inte var riktigt lika motiverad när jag skulle cykla hem efter loppet. Jag och Kristi stannade på en pizzeria på Lidingö på vägen men då var jag för trött för att orka äta så mycket så fick ta med mej halva pizzan hem. 15 långa sega kilometrar senare var jag äntligen hemma och kunde tappa upp ett bad, skrubba bort leran och äta middag. Så efter det blev det inte många knop gjorda hemma. Utmattat, trött och fantastiskt lyckig avslutade jag kvällen i soffan med godis och fieldrunners2.

