Här har ni fyra trötta och glada instruktörer som precis kört Indoor walking activio!

I onsdags, direkt efter mitt BodyCombatpass på hornsgatan slängde jag i mej en swedbar och en celsius och skyndade iväg till Sportlife tegnergatan för en Avtivio-utbildning som Wille höll för mej, Rosanna och Jonny! Det var extra roligt att träffa Jonny eftersom att vi vickat för varandra flera gånger men aldrig sprungit på varandra i gymmet tidigare!

På activioutbildningen fick vi lära oss hur man jobbar med pulsband och hur man kan bygga upp klassen utefter det. Från och med september kommer alla deltagare (som vill) få ett pulsband med en siffra på och när dom går in i salen får dom knappa in sin maxpuls. Sedan kan dom under hela passet följa sin puls och procent av maxpuls på storbild via en projektor. Eftersom att alla pulsband är märkta med en siffra så kollar man bara efter den och på så sätt är det rätt anonymt. Alla ser tillexempel vad nr 5 har för puls men ingen vet vem som har pulsbandet. Så man behöver inte känna sej stressad över det.

Generellt sätt räknar man ut maxpuls genom formeln 226 minus ålder. Detta är dock ingen exakt uträkning utan det kan diffa på ca 5-20 slag. Wille och dom andra skrattade när jag behövde byta pulsband flera gånger under vårt pass då uträkningen inte alls stämde för mej! Så första gångerna man går på en pulsklass är det viktigt att man kommer ihåg vilken maxpuls man knappar in och sedan känner efter hur det känns i dom olika zonerna. Tillexempel visade mina siffror att jag låg på 90% av maxpuls i början och då var jag knappt andfådd (vid 90% ska det vara så jobbigt att man inte kan prata). Därefter gör man justeringar tills man hittar rätt siffra. Det kan nog ta ca 6-8 gånger innan man hittar helt rätt men när man gjort det är det ett väldigt bra redskap som gör att man både får ut mer av träningen och gör det roligare. Självklart finns vi instruktörer där för att hjälpa till med att hitta rätt maxpuls genom att hela tiden vara tydliga och förklara hur det ska kännas på olika nivåer och svara på frågor.

Jag ser verkligen fram emot att bygga upp en klass efter detta system. Jag älskar att jobba med pulsträning eftersom att det blir lättare att få ut mer av sin träningen när man vet och kan ha koll på vart man ska ligga på skalan vid olika tillfällen och samtidigt får man något annat att fokusera på och motiveras av. Man koncentrerar sej mer på att hålla en viss procent av maxpuls eller att komma till en viss nivå istället för att känna efter hur jobbigt det är. Så är det i alla fall för mej.

Den här utbildningen passade extra bra nu när jag snart ska skriva ett inlägg om pulsträning del 2 där jag kommer gå igenom dom olika pulszonerna lite mer noggrant och ge fler förslag på hur man kan jobba med pulsträning. Klicka här för att läsa det första inlägget om pulsträning.

