You are currently browsing the monthly archive for augusti 2012.

Idag åkte jag iväg till Globen för att checka in mej på Super Saturday som är imorgon. Jag var där och fick ett rosa Les Mills band runt handleden, hämtade ut den senaste releasen i BC och spanade runt lite i shopen. Naiv som jag var tänkte jag att det inte skulle vara så mycket folk där eftersom att själva eventet är imorgon men oj så fel jag hade! Jag fick köa länge i regnet utanför i väntan på att få komma in och väl i shopen var det helt galet! Hur mycket folk som helst som trängdes bland alla ställningar av kläder. På grund av dom långa köerna till provrummen drog folk av sej kläderna överallt för att prova direkt istället. En del mindre blyga än andra…

Jag hade tidigare spanat in ett bodycombat linne jag gärna ville ha men trots att eventet börjar i morgon och jag var där 10 min efter inchekningen öppnade så var linnet slut. Men dom som känner mej vet att jag kan vara rätt envis av mej så i drygt 30 min gick jag bara fram och tillbaks i väntan på att någon skulle lägga i från sej ett i min storlek. Tillslut fick jag lön för mödan och fick tag i ett i storlek M. Jag har eg S men med lite nål och tråd så fixade jag till det ställe linnet var lite stort på. En del andra kläder hamnade också i min ägo efter mitt besök i shopen. Det var omöjligt att låta bli och egentligen skulle jag vilja köpa nästan allt. Kön till kassorna var heller inte att leka med. Superlång och tidskrävande och tillslut hade jag varit där så länge att jag missade NTC Live som var idag. Jätte tråkigt men på ett sätt var det ju bra att kroppen fick vila idag så att den är fit for fight imorgon! Och det kommer säkert fler tillfällen. 

Just nu är jag så himla glad och förväntansfull inför i morgon. Först blir det en massa olika pass i Globen och sedan fest på Ambassadeur! Nu ska jag försöka slappna av och få lite välbehövlig sömn för imorgon smäller det! 

Annonser

Här är en hälsning i form av bilder från gårdagens träning. Jag har laddat ner en ny app som heter 100+ pushups för att få lite extra motivation till att göra armhävningar och det är en printscreen från den som ni ser uppe till vänster. Hittills verkar den rätt bra faktiskt. Efter det och lite snabb coreträning (fällknivar, toe tuches, planka med raka armar och vartannat knä snett till armbåge och ”stålmannen”) hoppade jag in och vickade en grym IW-klass och sedan avslutade jag med att öva in lite BodyCombat-låtar.

Just nu blir det inte så många egna träningspass med tips på övningar osv för nu är det fullt upp med temaklasser och nya releaser.  Utöver mitt vanliga jobb och skolan (kommer berätta mer om det i ett senare inlägg) så ska jag ha ett Indoor Walking activiopass med 90-tals tema, teama en BodyCombat-klass, ha två ”best of the best” BodyCombat-klasser med blandade låtar och på lördagen har jag och Erick först en BC-klass på hornsgatan och sedan ett BodyCombat marathon i Hornstull. Det kommer blir crazy! Och som om det inte var nog så får vi den nya releasen i BC imorgon så den måste också övas in… Och allt detta + uppbyggnaden av ett nytt IW-pass ska alltså bli av på en vecka.. Men, detta är vad jag älskar att göra. Det är min passion och det ger mej så mycket glädje och energi i livet så jag är bara glad och tacksam över att få chansen att ha alla dessa roliga pass. Ser verkligen fram emot en vecka fullspäckad av roliga och galna klasser! Är ni sugna på att vara med är det bara att höra av sej så kan vi nog ordna något, det är ju trots allt öppet hus på Sportlife hela nästa vecka!

Hoppas att vi ses där!

Jag och min partner in crime Kristi pratar ofta om olika mål och drömmar vi har. Saker vi vill se och uppleva, alltifrån resor till tävlingar till drömyrken osv. Vi inspirerar, puschar och stöttar varandra och tillsammans har vi hittat på massor av roliga saker. Vi är ett riktigt dream-team ;)

Idag mejlade hon dom här bilderna till mej.. Så otroligt fina och inspirerande att jag skulle vilja ha dom som tavlor här hemma. När jag kollar på dom är det som att varenda liten cell i kroppen vill ut i världen och se och uppleva saker. Jag vill klättra, paddla, tälta, surfa, fjällvandra, dyka, vara med i häftiga idrottstävlingar, se andra länder och möta andra kulturer.

Är vädret grått och trist? Trampade du i en vattenpöl på väg till tunnelbanan så tårna fick en extra morgondusch? Fryser du i en för tunn jacka för att du fortfarande är inställd på sommarmode? Det är i alla fall jag.

Imorse när jag vaknade var jag extra seg och opeppad. Nästan sådär så att man försöker inbilla sej att man är sjuk så att man får stanna hemma ni vet. Men halsont eller feber hade jag, såklart, inte. Utan tack och lov frisk som en nötkärna låg jag kvar några minuter extra och funderade på varför jag kände såhär. Och även om jag hatar att erkänna det så är svaret vädret. Kalla vindar, grå himmel och dugg är inte min melodi. Dock är det inget som jag själv kan påverka och därför måste jag vända på det så att det ger mej energi istället för att ta. Jag måste med andra ord gå från höstdepp till höstpepp!

För visst finns det en hel del härliga saker med hösten när man väl tänker efter! Tända ljus och mysa inne, gå på gruppräning på gymmet och låta sej peppas av alla andra glada deltagare. Man får en nystart på jobb/skola och får träffa alla härliga kollegor/klasskamrater.

För att stänga ute höstrusket och göra hösten till en härlig årstid att se fram emot har jag gjort en liten lista med tips på hur man kan göra hösten lite roligare och lite bättre:

  • Sätt upp ett tändande och motiverande höstmålDetta är nog mitt allra bästa tips. Sätt upp ett mål som du kan jobba mot under hösten. Något som motiverar dej, gör dej glad och får dej att må bättre! Har du detta att fokusera på blir det inte lika mycket tid över till att känna sej höstdepp. Sätt även upp små delmål längst vägen och fira när du slutligen nått målet – Endast fantasin sätter gränserna!
  • Köp med te eller kaffe och ta med en vän på en frisk prommenad i naturen – Är det inte allt för regningt är det alltid skönt att komma ut och få lite frisk luft och man får försöka passa på att ta vara på solen när den kikar fram. Hösten kan trots allt vara en väldigt fin årstid!
  • Besök mysiga kafér eller gå på bio
  • Träna yoga & meditationDet är lätt att börja stressa med alla ”måsten” under hösten så försök ta lite tid för dej själv minst en dag i veckan för att varva ner och ladda batterierna. Yoga och meditation passar perfekt för att lära sej ”sluta tänka” för en stund och bara låta kroppen och sinnet varva ner. Har man en smartphone rekomenderar jag apparna Mindfulness 2 för meditation och Yoga (free) för yoga (appen är lila).
  • Se till att ha ordentliga skor och jacka”Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder”. Denna punkten känner jag mej extra träffad av, väljer ofta snygga och smidiga kläder istället för varma och funktionella…
  • Jogga utomhusÄr det en finare höstdag kan man alltid gå ut på en powerwalk eller ta en joggintur i den friska luften.
  • Mysiga filmkvällar och middag med vännerna

I början av sommaren skrev jag ett inlägg om NTC summer challenge. Då var vi ett stort gäng som samlades på Sats Odenplan och kickade igång utmaningen tillsammans med härliga och grymma Nike trainers. Under deras ledning och pepp körde vi total impact, svetten rann och alla såg ut att ha superkul. Utmaningen gick upp på att samla ihop 1000 minuter på NTC appen innan 31/8.

Nu på fredag, 31/8 är det dags att mötas upp på Clarion Hotel i Skanstull för lite mer NTC-träning med Nike. Alla som varit med och deltagit i utmaningen, tränar med NTC eller vill inspireras och börja använda appen är välkomna. Vill man vara med mailar man namn, telfonnr och tröjstorlek till event.info@nike.com. Nike Trainers som kommer att vara där den här gången är Maria Olofsson, Jessica Claren & Fredrik Andersson.

Jag ser verkligen fram emot ett till NTC-event. Det ska bli superkul att se vilket program dom valt den här gången och träffa massa andra träningsglada och härliga människor!

Såhär såg det ut förra gången på Sats Odenplan

Efter en vecka full av BodyCombat-klasser, taxiresa till nästa gym för mer jobb, Indoor walkingklasser och mer BodyCombat i form av träning av nygamla låtar och  en sorts ”nybörjarklass” för ett par vänner så unnar jag mej en riktigt lugn söndag. 

Efter att ha sovit ut ordentligt så har jag ägnat den största delen av dagen till att träna idrottspsykologi, läsa inspirerande bloggar, matlagning och bara tagit det lugnt och myst med tända ljus. I vanliga fall hade jag nog blivit lite knäpp av att bara vara hemma en hel dag och inte göra något speciellt, men inte idag. Ibland behöver man vila ut och ladda batterierna ordentligt så att man orkar med alla roliga saker händer. Och just nu är det en hel del spännande events på gång. Nästa vecka ska jag på NTC Live (berättar mer om det senare) och på lördag är det äntligen dags för höstens stora höjdpunkt, Super Saturday! Då blir det en hel dag i Globen med massor av roliga Les Mills klasser, kvartalsutbildningar och på kvällen är det fest på Ambassadeur. Det kommer att bli superkul! Och veckan efter det drar höstschemat igång och vi ska ha vårt BodyCombat-marathon.

Det är en hel del roliga saker som väntar på att upplevas med andra ord och jag längtar verkligen! 

Dag tre i Kroatien packade vi ner våra strandgrejer, hyrde varsin cykel och begav oss iväg till Nin, en by ca 15km bort.

Efter att ha cyklat fel ett par gånger, stannat för vattenpaus en gång och fått solbrända ryggar kom vi fram till den lilla byn. Där bredde sandstranden ut sej så långt man kunde se och på andra sidan sträckte sej bergen högt upp mot himlen. Kroatiens natur är verkligen otroligt vacker. Nin är ett av få ställen där det finns sandstrand och just här var det väldigt långgrundt. Här hade dom även en skola i kitesurfing. Det är som vanlig surfing fast istället för ett segel har man en stor drake som gör att man kan göra höga hopp osv. Som mest var dom upp emot 20st ute och körde.

Det var jätte mysigt att ligga där på stranden och njuta i solen. Vi fikade med chokladmunkar och plommon och lunchade på ett ställe vid vattnet innan det var dags att hoppa på cyklarna igen och trampa tillbaks mot Zadar.

Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk mot cykelutflykten först för jag tänkte att det skulle vara alldeles för varmt men eftersom att det automatiskt fläktar mycket när man cyklar så var det inga problem, man måste bara tänka på att dricka mycket vatten och smörja in rygg och axlar ordentligt med solkräm. Efter vår cykeltur lyckades jag få en stor röd fläck mitt på ryggen, inte jätte snyggt.. Fördelen med att cykla är att man får se så mycket längst vägen. Bland annat cyklade vi förbi en restaurang utanför Zadar där dom grillade en hel gris utanför! Det är inget man ser i Stockholm direkt så vi bestämde oss för att åka dit någon dag för att äta middag.

När vi lämnat tillbaks cyklarna, vilat ut lite och bytt om tänkte vi att vi skulle åka in till centrum i stället för gamla stan för att få se lite mer av Zadar. Så vi hoppade in i en taxi och bad dom köra oss till centrum. Till vår förvåning blev vi körda till gamla stan och när jag frågade taxichauffören så sa han att Zadar inte är så stort så gamla stan och centrum är samma sak. Men inte oss emot, gamla stan där är verkligen underbar och vi bestämde oss för att gå tillbaks till en restaurang vi velat äta på tidigare men hoppat över då det var rätt lång väntetid på att få bord. Vid det laget var vi vrålhungriga och när förätterna äntligen kom in blev vi superglada. Efter middagen promenerade vi runt lite på dom olika gatorna, köpte glass som vi fick äta i raketfart för att den så smälte så snabbt i värmen och upptäckte att dom hade blå fanta som vi såklart var tvugna att prova innan vi tog en taxi hem igen.

Andra morgonen i Zadar bestämde vi oss för att gå ner mot stranden för att sätta oss på någon ny restaurang och äta, vilket visade sej vara lättare sagt än gjort… Först stannade vi till vid ett ställe vid hamnen men dom serverade bara drinkar så vi gick vidare tills vi kom till en stor uteservering precis vid stranden. Det såg jätte bra ut ända tills vi insåg att dom också enbart serverade drinkar. Efter ytterliggare en bit kom vi till en restaurang som såg jätte mysig ut, dock öppnade dom först kl 15.00. Som tur var fanns det en butik bredvid där vi kunde köpa lite yoghurt att äta på vägen i vår jakt på ett lunchställe. När vi gått i totalt 3 timmar i solen kom vi äntligen fram till en restaurang som gjorde reklam för grillat bland annat. Dock serverade även dom enbart drinkar trots att det var en restaurang. Så vi fick vända om och gå tillbaks till en annan fin restaurang som låg längst vägen och som faktiskt, till skillnad från dom andra ställena serverade mat! Precis när vi ska gå in och ta ett bord upptäcker Erick att han glömt sitt linne. Så eftersom att man inte fick sitta där i bar överkropp var det bara att ta en taxi tillbaks.

Så kan det gå ibland! Men vi var glada i alla fall, vi hade ju trots allt fått en fin lång (och varm!) promenad längst med vattnet och när vi väl blev serverade vår lunch smakade den extra gott!

När vi äntligen fyllt på med energi i form av god mat och dryck promenerade vi vidare till Bamboo för att ta det lite lugnt vid stranden, bada och dricka deras goda cider. Det är verkligen supermysigt där! Både på kvällen och på dagen.

På kvällen åkte vi in till gamla stan igen där vi åt en jätte god middag på ett litet mysigt torg. Vi tittade på dom fem gamla brunnarna som brukade försörja invånarna med vatten och vi gick upp för en stentrappa till ett stort område med en fantastiskt häftig bar med en väldigt cool och annorlunda uteservering. Fortsatte man ännu högre upp fick man en fantastisk utsikt över hela staden.

Så även om dag två började lite trögt fick den ett väldigt fint avslut :-)

850m simmning, 2.1 mil terrängcykling och 5km terränglöpning – Vem hade kunnat ana att ett triathlon kunde vara så kul?!

I förrgår morse, efter att ha ätit en tallrik fullkornspasta till frukost mötte jag upp Kristi så att vi gemensamt kunde åka och hämta våra cyklar vi ställt ute på Lidinö. Vi cyklade ca 5 lugna kilometrar till tävlingsområdet där vi hämtade ut våra nummerlappar och checkade in våra cyklar. På plats träffade jag även Viktors kompis Mickan. Hon hade sin plats på växlingsområdet precis vid mej och Kristi så det var jätte kul. Vi var där i rätt god tid så vi hann gå omkring i lugn och ro och kolla vart starten skulle gå, vart man skulle simma, hur bytena skulle gå till och lägga i ordning våra saker vid våra stationer.

När det började närma sej start drog vi på oss våtdräkterna och gick iväg till den lilla stranden. Herrerna startade 10 min före oss så medan vi stod där och väntade hann jag bli riktigt nervös. Jag hade ju inte förberett mej mer inför det här loppet än att jag köpt en våtdräkt. Inte ens simmglasögonen hade jag testat innan så jag visste om dom höll tätt eller inte. Men det gick bra. Simmningen visste jag skulle vara min svagaste sida men jag tog mej igenom med ett jämt tempo och väl på land var jag väldigt snabb i växlingsområdet. Halva vådträkten fick jag av samtidigt som jag sprang dit och jag var snabbt iväg på cykel upp för första backen och sedan iväg in i skogen. Eftersom att det är terräng så var det många leriga backar, stenar och rötter. Kedjan hoppade av två gånger och jag andades så ansträgt så att det kändes som att bandet under hjälmen skulle kväva mej i början. Ländryggen gjorde ont nästan hela distansen och jag började bli törstig. Trots det är det en av dom roligaste sakerna jag gjort. Under andra varvet på cykel började jag redan planera inför nästa triathlon, vad jag ska tänka på och vad jag ska ha för cykel. När jag äntligen kom tillbaks till växlingsområdet igen var det bara att hänga upp cykeln och springa iväg, först på tå för att få igång vaderna ordentligt för att undvika kramp. Vid starten av löpningen fanns även vätskekontroll där man fick vatten och powerade. Som vid andra lopp lyckades jag få mer i ansiktet och på kläderna än i munnen. Under löpningen fokuserade jag bara på att hålla ett jämt tempo och jag hade stor hjälp av kvinnan framför mej som höll en bra takt. Jag kände att hon var rätt jämn med mej, till och med lite bättre. Så jag hade försökt ligga bakom henne så mycket som möjligt sedan vi cyklade för att få lite extra motivation.

Måltiden blev 2.01.27 och jag känner mej jätte nöjd. Visst hade det kännts ännu bättre om jag kom under två timmar, och det hade jag nog gjort om inte kedjan hoppat. Men jag gav allt och hade så himla kul längst vägen. En av dom roligaste sakerna under loppet var nästan att komma ikapp några från herrklassen och ta sej förbi dom. Det gav helt klart lite extra motivation!

Det är en grym känsla att känna att kroppen lyder en och klarar av sådana saker. Och nu har jag en tid att slå till nästa gång vilket gör att det blir lättare och roligare att förbereda sej inför det!

Mina tider per distans (tid i växlingsområdet inräknad) blev:

  • Simmning 24:43
  • Cykling: 1:07:42
  • Löpning 29:02

Totalt sett hamnade jag på plats 28 av 64 i damklassen. Dom 5 sista kilometrarna gick ju inte så snabbt så det borde jag helt klart kunna förbättra till nästa gång. Och lär jag mej crawla har jag en del tid att kapa på simmningen med. Sedan skulle jag ju behöva en ordentlig cykel med. Vi får se vad som händer!

En av dom bästa sakerna med hela loppet var att dom serverade tårta vid målgången. Så när man pustat ut ett tag kunde man sitta i gräset, njuta av solen och fira sin bedrift med tårta och powerade. Rena drömmen. Jag kan erkänna att jag inte var riktigt lika motiverad när jag skulle cykla hem efter loppet. Jag och Kristi stannade på en pizzeria på Lidingö på vägen men då var jag för trött för att orka äta så mycket så fick ta med mej halva pizzan hem. 15 långa sega kilometrar senare var jag äntligen hemma och kunde tappa upp ett bad, skrubba bort leran och äta middag. Så efter det blev det inte många knop gjorda hemma. Utmattat, trött och fantastiskt lyckig avslutade jag kvällen i soffan med godis och fieldrunners2.