För ett tag sedan köpte jag ju en ny träningskompis, en Garmin forerunner 610 HRM. Den här pulsklockan har jag haft ögonen på länge och nu efter att ha provat den ett tag kan jag säga att jag är supernöjd. Klockan har följt med mej på BodyCombatpass, styrketräning i gymmet, löpning ut med gps och varje gång hjälper den mej hålla koll på aktuell puls puls, medel- och maxpuls, sträcka, hastighet, kaloriförbrukning osv. Än har jag inte kommit så långt att jag har kopplat upp mej på garmin connect där man bland annat kan sätta ihop egna träningspass och nya mål. Men jag har gjort en egen sida anpassad för när jag springer ute där jag har valt vad jag vill se för info. Och för varje avklarad kilometer vibrerar klockan och tiden för den kilometern poppar upp på displayen.

Jag som älskar pulsbaserad träning, intervaller osv kommer verkligen ha enormt mycket nytta av klockan. Även om det finns liknande klockor till ett lägre pris känner jag att den är värd varenda krona. Att den är supersnygg, smidig och har touchdisplay gör ju också sitt förstås. Och eftersom att den funnits ute i drygt ett år så har den hunnit sjunka lite i pris. Efter att ha letat runt lite efter vilka som har bäst erbjudande beställde jag den från outdoorexperten.se. Där fick man ett komplett paket med pulsband och allt så det var bara att ladda upp den och köra!

Garmin Forerunner 610 HRM är en avancerad träningsklocka med GPS och pekskärm och visar exakt avstånd, takt, GPS-position, puls, kaloriförbränning och mycket mer. Den kan till och med leda dig tillbaka till startpunkten för löpningen, vilket ger dig friheten att utforska nya vägar utan rädsla att inte hitta tillbaka. Forerunner 610 HRM har vibratorlarm och en ny Virtual Racer-funktion som förvandlar varje träningspass till en virtuell tävling mot dig själv eller andra samt är Garmins första sportklocka som är kompatibel med Training Effect som mäter påverkan av träningen vid konditionsträning, vilket hjälper dig att träna mer effektivt. 

Den slanka pekskärmen är lika tålig som den är funktionell och står emot regn, svett, stänk samtidigt som den är så känslig att du kan hantera den med löparhandskar. När träningspasset är avklarat kan all insamlad data enkelt föras över till datorn och Garmin Connect. Där kan du analysera, spara och dela med dig av träningspasset samt se hur du har sprungit samt sätta upp mål för framtida träning. 

Garmin Forerunner 610 HRM kommer med ANT+ som gör det möjligt att trådlöst koppla in tillbehör som pulsmätare, fot- och kadenssensorer. Givetvis så fungerar den även som en vanlig vardagsklocka med vanliga klockfunktioner och lång batteritid.  

