Igår var det dags för vårt höghöjdsäventyr på Äventyrsbanan! Som jag berättade innan var vi ett gäng på 5 pers som köpte ett erbjudande där man för halva priset fick välja ett paket på Äventyrsbanan – Vi valde Våga!

Första utmaningen var att klättra 16 meter upp i ett träd och balansera över till andra sidan på en 12 meter lång stock. Väl över på andra sidan fick man helt enkelt ta ett steg rätt ut i luften för att efter att ha fallit fritt ett par meter firas ned av instruktören. Jag var nummer två att prova på och när jag stod där nere var jag rätt nervös, framförallt när hon berättade att man skulle kliva ut i luften från stocken! Bara tanken på att kliva rätt ut 16 meter upp i luften fick mej att tveka. Men så fort jag började klättra upp för stegen tog mitt undermedvetna över. Jag har tränat mitt sinne rätt mycket med hjälp av idrottspsykologi så igår fick jag verkligen ett kvitto på hur bra det fungerar! Jag som egentligen är rätt höjdrädd kände mej direkt väldigt lugn, fokuserad. Jag kände mej trygg i mej själv och säker på att jag skulle klara det. Jag fokuserade på varje steg för sej, klättrade upp i ett jämt tempo, klev ut på stocken, kopplade loss ena linan och utan att tveka balanserade jag över till andra sidan och klev sedan rätt ut. Jag måste säga att jag är väldigt förvånad över hur lugn och säker jag kände mej. Det gav verkligen en nytändning till att fortsätta med idrottspsykologin. Kommer att skriva mer om det ämnet senare.

Andra utmaningen var mer rolig än spännande. Det var nämligen att åka Stockholms längsta och snabbaste ziplina! En och en fick vi klättra upp i ett träd och ställa oss på en plattform 18 meter över marken. Där fanns vår instruktör på plats som satte fast oss i ziplinan och sedan var det bara att greppa handtagen och slänga sej ut! Ziplinan är 150m lång och man kommer upp i en hastighet på närmare 50km/h!

Det var verkligen en riktigt toppenupplevelse som gav mycket energi och vi fick oss nog alla en lite djupare insikt i att man faktiskt klarar mer än vad man tror! Nu är jag riktigt sugen på att åka tillbaks får att prova dom andra banorna!

