You are currently browsing the monthly archive for juni 2012.

Efter en vecka med influensa mår jag äntligen bättre igen! Kände mej fortfarande hängig och dålig i morse så har vilat i stort sett hela dagen, legat i soffan och läst Zlatans bok, myst med fredagsgodis, läst inspirerande bloggar och kikat runt på fitnessguru’s hemsida. Konstigt nog har jag aldrig känt mej rastlös under dom här dagarna men jag antar att jag varit alldeles för trött för det. Nu hoppas jag på att det räcker för imorgon har jag sista BodyCombatklassen på lördagar innan sommarschemat drar igång! Så då vill jag så klart vara där och önska alla grymma deltagare en trevlig sommar! Och saknar dom BC så får dom kika förbi på hornsgatan onsdagar 17.30 istället.

Dock lär jag väl känna mej helt slut efter bara ett par låtar, för det brukar ju ta ett litet tag innan man är tillbaks på samma nivå som innan när man varit sjuk. Därför är det viktigt att börja lugnt (ok, BC är inte lugnt..) och inte ha för höga krav på sej själv dom första passen när man kommer tillbaks. Det är viktigare att fokusera på känslan, rätt inställning och kvalité på träningen än på hur snabbt man sprang eller hur tungt man lyfte innan man blev sjuk. 

Under dagen har jag även passat på att öppna ett paket med min nya tränignskompis- Något som jag gått och längtat efter väldigt länge nu. Det kommer en närmare presentation av den senare.

Annonser

På Telenor har vi något som kallas för WIN, Women In Network (men är även öppet för män). WIN är ett nätverk för alla som vill inspireras och utvecklas och titt som tätt anordnar dom inspirationsföreläsningar. Bland annat har kartläsaren Tina Thörner och äventyraren Annelie Pompe (som jag skrivit om innan här) varit där.

Nu senast hade vi en intern talare, Sanna Westerberg. Hon pratade mycket om mål och inställning och hade många bra poänger och konkreta tips. Mycket som man kanske hört innan men som ändå är värt att upprepas och bli påmind om med jämna mellanrum. En sak som jag tog med mej från den föreläsningen är ”utmana din comfort zone”. Även om det är något jag absolut jobbat mycket med senaste året så var det dags att bli påmind om det lite extra igen kände jag.

För förra året bestämde jag mej för att bli gruppträningsinstruktör. Jag gick teoriutbildningar på SAFE, jag tränade och tränade för att komma i bra form inför det, jag gick en utbildning på Les Mills i BodyCombat, tränade och övade och övade, spelade in en demo och nådde till sist mitt mål, fick min licens, blev anställd av Sportlife och fick egna fasta klasser! Det var en otroligt grym känsla att vara där! Jag hade nått min mål samtidigt som det kändes som att allt precis började. Hur som helst var hela resan från att ha bestämt mej för att bli instruktör till att bli det full av utmaningar som behövde övervinnas.

Första dagen på Les Mills-utbildningen fick vi en låt direkt, vi körde igenom passet tillsammans, hade lite teori och sedan fick vi ca 20 min på oss att öva på låten och sedan delade vi upp oss i två grupper för att direkt börja öva att instruera. Tanken var så klart inte att man skulle kunna koreografin redan utan att direkt kastas in i instruktörsrollen. Andra dagen fick vi två nya chanser att instruera för gruppen och då filmades det även. Sedan kollade vi igenom filmerna tillsammans och efter varje persons film stannade vi upp och vår lärare samt alla andra deltagare fick komma med konstruktiv kritik om vad man behövde bli bättre på osv. Allt detta var väldigt nytt för mej och visst är det lite jobbigt att se sej själv på film så där och det är viktigt att man kan ta konstruktiv kritik på rätt sätt och lära sej och bli bättre av det och inte ta det för personligt. Det är något som jag verkligen jobbat/jobbar med under den här resan och hittills tycker jag att det har gått riktigt bra! Jag har sugit åt mej av feedbacken och utvecklats av det. Jag har jobbat för att låta det ge mej energi istället för att känna mej nedslagen av det. Och det har varit många sådana tillfällen, som när jag teamat med personer för att få erfarenhet och feedback, när jag spelade in min demo, när jag sökt jobb och fått instruera och visa vad jag går för innan jag blivit anställd, första gångerna jag hade klasser helt själv osv. Sen har jag så klart även fått väldigt mycket positiv feedback och det suger man ju åt sej av- För det är viktigt att fokusera på både det som man gör bra och det man kan göra bättre! Under den här tiden har jag även gått en Indoor Walking utbildning där vi fick gå fram och instruera till den låt som slumpmässigt spelades när vi väl stod där. 0 sekunders tid för förberedelser med andra ord. Jag har också valt att hålla en Core-klass med bara 15 min varsel utan att någonsin tidigare ha instruerat core eller ha ett färdigt program för det. Alla sådana här utmaningar har varit utanför min comfort zone, jag har varit nervös innan, speciellt inspelningen av min demo, timmarna innan ifrågasatte jag mej själv varför jag utsatte mej själv för det här och varför jag kommit på den dumma idén att bli instruktör, och efter passet var jag världens lyckligaste! 

Nu när jag börjat landa lite mer i instruktörsrollen och blivit mer bekväm med det kände jag efter Sannas föreläsning att det var dags att kliva lite längre utanför min comfort zone igen. Detta gjorde jag genom att hålla tal på min kusins konfirmation. Blev först väldigt tveksam när min moster frågade mej i bilen på vägen dit men sen tänkte jag, nej nu ska jag göra det här! Och jag var sjukt nervös men det kändes väldigt bra efteråt. Så som det oftas gör när man provar något nytt och klarar det!

Och på senaste tid har jag börjat inse hur stor skillnad det kan göra och hur mycket man utvecklas av att med jämna mellanrum gå utanför sin comfort zone, bryta sina vardagsmönster och ibland säga ja till saker som det kanske hade varit mer bekvämt att säga nej till. Man får uppleva nya saker, lär sej mer om sej själv, utvecklas, får ännu bättre självförtroende och självkänsla av att lyckas och jag tror att om man håller igång med det kontinuerligt så kommer man komma in i ett väldigt bra flow, det är i alla fall så det känns för mej. Det är spännande och det ger så mycket positiv energi. Det behöver inte vara att prata inför en stor grupp personer eller instruera, utan bara att prova något nytt, något som kittlar nerverna lite!

Så utmana er själva- gör något ni inte gjort förut, något ni kanske velat men inte vågat, och känn den grymma känslan av att gå utanför er comfort zone!

Ligger fortfarande hemma sjuk och snörvlar men nu börjar det bli bättre! Något som muntrade upp lite extra idag är att Nike söker personer som vill vara med och testa deras produkter innan dom ens hamnar i butik! Självklart ansökte jag om att få vara med så nu är det bara att hålla tummarna. Träningsgalen som jag är och med mina klasser så går det ju minst sagt åt en hel del träningskläder och skor och dessutom så blir man ju alltid extra peppad av nya snygga och häftiga träningskläder, eller hur?

För att ansöka som testperson ska man vara kvinna och mellan 18-25 år. Ansökningen skickar man till Nike Women Sweden på Facebook. 

Till fredagsmyset, på picknicken eller som extra god lunch – Mango chicken fajitas är helt klart en av mina favoriträtter i sommar och den är både nyttig, snabb och lättlagad. Allt som behövs är:

  • Stora tortillabröd
  • Kycklingbröst (förslagsvis dom som redan är delade en gång så filéerna är tunnare)
  • Tacokrydda
  • Rocculamix
  • Körsbärstomater
  • Färsk mango
  • Färsk ananas
  • Ananas salsa
  • Rödlök

Dela kycklingen i mindre bitar och stek i salt och peppar. När kycklingen fått lite färg är det dags att hälla på önskad mängd tacokrydda. Ta fram ett stort tortilla blad. Lägg på rocculamixen, delade körsbärstomater, rödlök, tärnad mango och ananas, kycklongen och toppa med ananas salsan. Ät direkt eller rulla ihop som en färdig wrap i folie och ta med den ut i solen!

Bon appéit! 

Vila, mat, vila, te och ännu mer vila, det är vad som gäller hemma hos mej just nu för att bli kvitt den här förkylningen med feber och halsont. Till min hjälp har jag en boostande te-dryck jag tänkte tipsa om. Man kokar upp vatten med antingen pressad lime eller citron i, skivad ingefära, honung och te. Perfekt att ta om man är, eller börjar känna sej lite sjuk och hängig. Citronen/limen ger extra c-vitamin, ingefäran är full av antioxidanter och bra mot många saker bland annat för att motverka förkylning samt rensar kroppen från toxiner.

Även om man kan tappa aptiten när man är sjuk så är det viktigt att försöka äta ordentligt om kroppen ska få en bra chans att återhämta sej, så tidigare idag var jag och köpte hem lite mat från thai-stället som ligger på min gata. Tog tandori chicken i hopp om att kryddorna ska hjälpa till lite extra. I övrigt blir det mest tv-tittande och lite läsande mellan vilopauserna. Även om man är sjuk kan man ju passa på att läsa inspirerande böcker, bloggar, lyssna på sommarpratet från radion i mobilen eller kanske Lars Eric Uneståhls idrottspsykologiprogram.

Eftersom att jag gått och blivit sjuk under helgen så dröjer det nog ett par dagar innan det kommer något träningsinlägg så därför tänkte jag att vi fokuserar på den här veckans höjdpunkter istället.

  • Midsommaraftonsfirande med picknick på Djurgården och ett besök på Grönan.
  • Fina vyer och god mango chicken fajitas (recept kommer).
  • Anmläld till BodyPump utbildning i höst!
  • Personbästa i bröstpress!
  • FavoriträttenPhad Thai till middag för sjuklingen.
  • Avslutade måndagens träningspass med min senaste favoritövning – armhävningar med fötterna på en medicinboll (dock gammal bild).
  • En bild från innan det var dags att avsluta tisdagens BC-pass med några intervaller , 1 min på 15km/h varvat med 1 min på 10km/h

Som jag skrev i måndags hade jag en riktigt fantastisk helg förra veckan. Efter att ha fått flera små överraskningar under veckan blev jag under helgen bortskämd med en fantastisk hotellvistelse på underbara Hotel J i Nacka Strand. Jag har velat åka ut dit tidigare för att äta innan så det var verkligen den perfekta överraskningen!

Så fort vi kom dit kände jag hur både kropp och sinne slappnade av i total harmoni. Jag njöt i fulla drag av helgen och jag längtar verkligen tillbaks dit. Det var fantastiskt skönt att sitta och fika framför hotellets öppna brasa och beundra utsikten, stå på balkongen, kolla ut över vattnet och andas in den friska luften, äta trerätters på restaurangen, dricka goda drinkar på klubbhuset, cava och moet, äta den goda frukosten och bara vara, utan att kolla på klocka eller mobil. Det var verkligen behövligt att få komma ut dit och njuta av tystnaden och lugnet. Även servicen var toppen och jag kan definitivt säga att det var första, men absolut inte sista gången jag besöker Hotel J!

I förrgår skrev jag om att jag börjar bli sugen på att lägga till ytterligare ett koncept att instruera i och idag bokades jag in på en BodyPump utbildning i höst! Första lediga datumet som fanns var 21/9 och efter att ha pratat med min chef på Sportlife ringde han upp dom direkt för att se till att jag fick en plats! Här är det snabba puckar!

Det är ett rätt impulsivt beslut men det känns riktigt bra och jag tror det kommer bli ett perfekt att komplement till mina nuvarande klasser i BodyCombat och Indoor Walking – På så sätt får jag in både kondition och styrka! Jag ser verkligen fram emot att få gå en till Les Mills utbildning och är ordentligt motiverad till att börja träna inför höstens utmaning. För när det är dags vill jag vara väl förberedd så att jag kan få ut så mycket som möjligt av min tid där och Les Mills utbildningar är kända för att vara väldigt krävande så det gäller att börja i tid. Som tur är har jag Erick som kan hjälpa mej att träna upp styrkan ytterligare och hjälpa mej med att finslipa tekniken innan det är upp till bevis.

Det känns riktigt roligt att ha ytterligare en utbildning att se fram emot. Det blir alltid en sådan otroligt härlig stämning under sådana tillfällen när massor av olika personer med ett gemensamt intresse samlas under samma tak. Alla sliter, kämpar, peppar och uppmuntrar varandra, övar, utvecklas och växer tillsammans. Allt under 3 väldigt intensiva dagar. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – Att bli instruktör är något av det bästa jag gjort  så funderar du på att gå en utbildning tveka inte utan bara gör det!

Ju mer jag skriver om det ju mer peppad blir jag! Det känns fantastiskt att ha ännu ett mål att jobba mot. Något som kommer få mej att utvecklas och bli ännu bättre. Något som kommer ge mej mer glädje och som kommer utmana och inspirera mej!