Här kommer ett litet tips på en nyttig och proteinrik lunch som jag lagade här om dagen.

Förra året hade jag som nyårslöfte att börja gilla lax. Kanske låter konstigt att försöka börja gilla något man inte tycker om – speciellt för dom som känner mej och vet att jag är lite kräsen med viss mat. Men jag har alltid tyckt att lax ser så färscht och gott ut och efter att ha provat det flera ggr förra året så kan jag faktiskt säga idag att jag älskar det!

Så här om dagen bestämde jag mej för att prova keldas nya såser, grytor mm som dom har för lax. Jag valde en citronsås som man häller över laxen, strör över lite dill och tillagar i ugnen. TIll det hade jag quinoua (som Viktor tipsat om ska vara riktigt bra), broccoli, gröna sojabönor och tomat.

Tillsammans bildar detta en riktigt proteinrik, nyttig och framförallt god maträtt. Laxen innehåller fleromättade fettsyror som är bra för blodfetter och blodtryck och broccolin är rik på både c-vitamin, fiber och folsyra. Sojabönorna innehåller både mycket protein och många viktiga aminosyror. Quinoan har ett högt näringsvärde med mycket bra proteiner, nyttiga fettsyror, mineraler och vitaminer. 

Gott, lättlagat & nyttigt – Det gillar vi!

