I torsdags förra veckan var jag iväg på Elixir – actionsporternas filmfestival tillsammans mer Erick och Kristi. Jag var först på plats  och såg till att vi fick bra platser i mitten. Det var en riktig toppenkväll och en känsla av tacksamhet och glädje spred sej i hela koppen när jag satt där mellan två personer jag tycker mycket om och såg film efter film med inspirerande äventyr, tankeväckande synsätt på livet och otroligt vackra naturvyer. Det var verkligen väl spenderade pengar!

Totalt visades 6 olika filmer under kvällen. Dom 3 första filmerna handlade om kajak och forspaddling och om ett par män som besämmde sej att korsa en hel skog utan att nudda marken. Det tog 5 dagar för dom och varje natt spände dom upp hängmattsliknande ”tält” där dom sov. Riktigt häftigt att se. En av filmerna som hette 23 feet och handlade om folk som sålde det mesta av sina tillhörigheter och valde ett väldigt enkelt liv för att kunna ägna sej åt sina allra största intressen. Det handlade helt enkelt om att bygga sitt liv runt det man älskar mest. Tillexempel surfa eller klättra. Det är nog ingen livsstil som skulle passa mej men det väckte många tankar om vad som är viktigt i livet och vad som gör en lycklig. Kanske är det inte den där pulsklockan jag går och suktar efter utan kanske är det att faktiskt vara ute i solen och springa bara för att det är roligt utan att tänka på att man vill ha den senaste klockan eller häftigaste löparskorna..

I mitten av kvällen var det en paus på ca 20-30 min och då passade vi på att springa över till en affär och köpa yoghurt med färska bär, nötter & mineralvatten.

Dom sista filmerna handlade om bland annat basejumping. Det går i stort sett ut på att hoppa ut från höga stup för att sedan veckla ut sin fallskärm. Några i filmen spänner även upp linor mellan berg som balanserar över samtidigt som dom är fastspända i en säkerhetslina. För utom en man som var helt galen och balanserade över utan någon säkerhetslina alls! Kändes som alla i hela biosalongen höll andan medan han sakta tog sen över till andra sidan. Dom andra filmerna handlade om några som klättrade upp för ett högt berg och nådde toppen samtidigt som ett stormväder drog in och den sista om bodysurfing. Man simmar helt enkelt ute i vattnet och när en stor väg kommer tar man ut armen och på något sätt surfar sidleds längst med vågen. En del höll till på ställen med riktigt stora vågor och när dom kom längst upp på vågen föll dom flera meter ner. Hur bra teknik man än har är det omöjligt att ha kontroll hela tiden i så stora vågor och en kille hade bitit av toppen av sin tunga när han föll ner och slog i hakan i knät.

Mycket av det vi såg under kvällen skulle jag utan tvekan vilja prova på och minst lika många saker skulle jag aldrig prova ens om jag fick betalt! Men oavsett så var det otroligt inspirerande att se folk som utmanar sej själva och ägnar sej åt sina allra största intressen!

