You are currently browsing the monthly archive for maj 2012.

Älskar känslan av att landa i soffan framför en bra TV-serie eller film med god mat och bara slappna av efter en lång dag med jobb och träning! Och vad passar bättre än thaimat och näst sista avsnittet av Desperate Housewives?

Idag hade jag som alltid BodyCombat på Sportlife Östermalm. Körde bland annat dom 4 första låtarna från senaste releasen! Efter det blev det lite egen träning. Visst får man träning när man instruerar med men då fokuserar man så mycket på att ge alla andra så mycket energi och en så bra träningsupplevelse som möjligt. Därför är det skönt att bara få fokusera på sej själv ibland med. Så efter BCn blev det ett eget kort men effektivt pass.

  • Intervaller, 1 min 15km/h, 1 min 10km/h x 6
  • Stående rodd 10 x 3 (en av min absoluta favoritmaskiner, har inte hittat den på så många gym så får passa på när jag är på Garnisonen!)
  • Fällknivar 20 x 3
  • Armhävningar 20 x 3 (10s vila mellan varje set)
  • Avslutade med en lång välbehövlig stretch
På vägen hem köpte jag min nya favorityoghurt Skyr. Den är supergod och innehåller extra mycket protein vilken är perfekt efter träningen! Den här gången blev blåbär, tror det är favoriten! Hittade även kokosvatten för bara 15kr med så passade på att köpa med ett par burkar hem. Kokosvatten fungerar som en sportdryck och innehåller elektrolyter, olika växthormoner, enzymer och aminosyror och väldigt lite fett och kolhydrater. Det är ett perfekt sätt att hjälpa kroppen  återställa vätskebalansen efter ett hårt träningspass.



Annonser

Visst är det viktigt att träna, äta & sova bra och ha en hälsosam livsstil för att må bra och känna sej stark och sund. Men det är också viktigt att koppla av och njuta av livets goda. Det gäller att hitta balansen helt enkelt! 

I lördags började jag förmiddagen med två BodyCombatpass och efter det blev det lite en lång och supergod middag på Thaibåten i skanstull med väldigt goda drinkar till! Det är så fint och exotiskt där och maten är verkligen supergod. Vi började med mango- och strawberrie daquiri och sedan blev det kycklingspett med jordnötssås och massa grönsaker och det smakade fantastiskt gott. Till efterrätt blev det (såklart) båtens glassdrink och sedan en mojito passion på deras sandstrand. Det är så otroligt mysigt att bara sitta där i solen och se ut över vattnet och båtarna som slussar. Den eftermiddagen gav mej massor av energi till veckan – och det kommer att behövas för jag har massor av saker på gång som vanligt. Men det mesta av det är roligt och tar inte bara energi utan ger också. Och den balansen älskar jag! 

I morse hade Sportlife ”frukostklubb” på sina anläggningar vilket jag tycker var ett riktigt bra initiativ och det var säkert väldigt uppskattat av många, inte minst av mej. När jag kom in till gymmet vid 6.30 i morse för att öva på den senaste BodyCombat releasen var vår härliga och glada receptionist Matilda redan i full gång med att ställa iordning all frukostmat. Passande nog så började jag jobba senare idag med så efter en timmes övande och en lång dusch hade jag tid att sitta ner med Matilda och Erick och bara ta det lugnt och njuta av en riktigt god frukost i lugn och ro. Det är vad jag kallar för vardagslyx!

Såna här morgnar önskar jag mej helt klart mer av! Det är verkligen ett perfekt sätt att starta dagen på och känslan av extra glädje och energi håller sej fortfarande kvar. Tack!

Igår avslutade jag mitt träningspass med stretch, solning och bergsmeditation. Det är otroligt viktigt att varva ner efter ett träningspass, ta det lite lugnare, stretcha och låta återhämtningen komma igång. Detta är något jag vet att jag behöver bli bättre på. Det är ofta lätt att ”skynda iväg” hem eller till nästa ställe. Ibland känns det som att man alltid är på språng och huvudet är fullt av tankar om jobb, privatliv, saker man måste komma ihåg att göra, nya releaser osv. Så ibland är det otroligt skönt (och viktigt) att bara få slappna av, rensa huvudet på alla tankar och bara vara en stund. Inte fokusera på något annat än sina egna andetag och känna hur luften går in genom näsan, ner i strupen, fyller lungorna, vänder och sedan kommer ut genom munnen.

För ett tag sedan laddade jag ner en ny app – mindfulness, som jag har provat ett par gånger nu och jag tycker den är riktigt bra. Det är ingen musik i bakgrunden som det kan vara på vissa och den har flera olika guidade meditationer och olika funktioner som påminnelser och man kan även se statistik över genomförda meditationer.

Jag tror att en del kan tycka att meditation låter lite flummigt. Men när man väl lär sej att koppla bort tankarna och slappna av och känner och man kan stärka sej själv och sitt sinne så tror jag att dom allra flesta skulle må väldigt bra av det. När man lärt sej detta är det även lättare att ta steget till självsuggestion & indrottspsykoligt som också är väldigt (om inte ännu mer) givande. Men det tänker jag skriva mer om i ett annat inlägg.

För knappt en vecka sedan skrev jag ett inlägg om när jag testade att köra ett av Nike Training Clubs träningsprogram och tyckte då att det var jätte roligt men att jag blev frustrerad över att det är så snabba byten och att jag inte riktigt hängde med. Men skam den som ger sej! Idag efter min BodyCombat-klass körde jag igen och den här gången gick det mycket bättre. Jag hade koll på vilka vikter jag ville ha, hur allt skulle vara placerat och vilka övningar som skulle komma. Så nu var tidspressen inga problem! Det är  som med det mesta, man måste köra ett par ggr för att komma in i det – Men när man gör det är det grymt bra träning!

Passet jag kör just nu är get strong – advanced – be explosive. Så här ser upplägget ut:

  • Utrustning: Hantlar och medicinboll
  • Uppvärmning: Straight legkicks 1 min (fot möter hand när man går. Lätt jogg på stället 1 min. Springa baklänges 1 min. Vila 1 min.
  • Set 1-4: Push up to plank row 30s, toe touches 15s, deadlift 30s, toe touches 15s, push ups with feet on medicineball 30s, toe touches 15s, plank row to rotation 30s,toe touches 15s, burpee to shoulderpress 30s, toe touches 15s, squats 15s, squat jumps 15s, toe touches 15s. Vila 1 min.
  • Set 5: Push up to plank row 30s, toe touches 15s, deadlift 30s
  • Avsluta med stretch

Min absoluta favorit just nu är pusch ups med fötterna på en medicinboll! Man känner verkligen hur den stärker upp hela kroppen i stort sett.

Igår mellan kvartalsutbildning, lunch i solen och indoor walking fick jag lite tid över till att kika närmare på Sportlifes klädkollektion som lanserades tidigare under våren. Efter lite övervägande fick två sportbhar, en rosa och en grön, och ett vitt/grönt linne följa med hem. Jag provade kläderna redan under samma dag och måste säga att sportbhn är grym! Det ger superbra stöd och är hur skön som helst. Bara 199kr + att det är 20% rabatt just nu så det blir riktigt billigt. Det är helt klart dom bästa sportbharna i min garderob just nu. Och jag tycker att nya träningskläder i glada färger ger extra energi och motivation till träningen! Det blir ju alltid lite roligare när man får ta på sej något nytt och fint innan innan man kör igång!

Kollektionen består även av shorts, byxor och vindjackor i olika fäger. Kläderna finns att köpa på dom flesta Sportlife gymmen.

Älskar linnet fullt av inspirerande ord! Movement, energy, passion, harmony, meditation, sensuality, personality, beautiful, balance, joy, vitality, body, flexibility, healthy, spiritually, stretching, concentration, fitness, exercise.

Idag har verkligen varit en dag i träningens tecken! Efter att ha sovit ut ordentligt, druckit en stor proteinsmoothie och packat väskan för en heldag åkte jag iväg till SATS Hötorget för kvartalsutbildning i BodyCombat. Den här gången började vi med att gå igenom olika KATAs vilket hör till mina favoritdelar i BC! När vi var klara med teoriblocket körde vi igenom hela release 52 och den verkar riktigt lovande. Bara i låt 4 har vi 234 sparkar! Känns som att benen kommer få sej en riktig omgång den här relasen – men det gillar vi!

Efter kvartalsutbildningen åkte jag vidare till Sportlife tegnergatan för att vicka ett Indoor Walking pass. Köpte med mej lunch och satte mej med Sara utanför gymmet och bara njöt av solen en stund. Hade gott om tid på mej innan klassen att bara ladda om ordentligt och även spana in Sportlifes klädkollektion lite närmare. 3 fina plagg fick följa med hem. Under IW-klassen passade jag på att provköra mitt nya program som jag fixat med under helgen och det kändes riktigt bra! Det är alltid kul med ny musik och nya övningar. När klassen var över hakade jag på Erick och Johan som tränade i gymmet och körde lite core-övningar och negativa chins. Har börjat tycka att det är superkul med negativa chins och målet är att klara 5 riktiga chins!

Massor med träning idag men andra ord. Men så blir det ibland när man jobbar med det. Och att vara instruktör är verkligen världens bästa jobb! Man får betalt för att göra något man brinner för, man träffar massor av underbara kollegor och deltagare och det ger en så otroligt mycket energi och glädje!

Igår körde jag ett pass med Nike Training Club-appen. Har testat den ett par tre gånger innan och jag tycker den är jätte bra då man jobbar väldigt effektivt och det är roliga och bra övningar. Det enda som kan göra mej frustrerad är att dom inte tagit med någon tid till att byta mellan övningarna. Tex gör man toe toches/fällkniven i 15s, byter till squats i 30s, tillbaks till toe tuches 15s. Ibland känns det som att man precis hinner inta en position och knappt börja innan man ska byta till nästa. Fördelen är att man får upp pulsen ordentligt och det gillar jag!

Appen innehåller många olika träningsprogram och man kan anpassa träningen både efter vad man vill ha för resultat samt efter vilken nivå man ligger på. Man kan också välja om man vill köra ett effektivt 30 minuters pass för hela kroppen eller ett 15 min pass inriktat mot tex rygg. Perfekt om man är osäker på vad man ska träna! Det är en röst som coachar och ger tips under hela träningspasset och är det någon övning man är osäker på hur man gör så kan man bara trycka på kameraikonen på bilden så får man se ett videoklipp som visar hur det går till.

Alla träningspass sparas och med tiden får man priser och kan låsa upp nya träningspass.

Jag valde ett pass som är anpassat gör att göra kroppen mer explosiv. Det började med 3min uppvärmning varav 1 min straight leg kicks, 1 min lätt jogg och 1 min baklängesjogg följt av 1 min vila. Sen var det bara att köra! Till alla övningar används hantlar alternativt medicinboll. Pusch up to plankrow 30s, toe tuches 15s, marklyft 30s, toe tuches 15s, push ups med fötterna på medicinboll 30s, toe tuches 15s, burpee to shoulderpress 30s, toe tuches 15s, sqats 15s, squat jumps 15s, toe tuches 15s, 1 min vila. Detta görs i 3 varv och avslutas med stretch.

Här har jag förberett med medicinboll och massor av olika hantlar till alla övningar. Det gäller att vara välförberedd för efter att man tryckt på start så går det undan!

NTC-appen rekommenderar jag starkt. Den är effektiv, rolig och den kostar ingenting att ladda ner så det är bara att köra! Perfekt om man har svårt att komma på vad man ska träna i gymmet och vill ha tips på varierande övningar. Kört hårt och lycka till!