Förra måndagen åkte jag och Erick till Klättercentret på telefonplan för att prova på klättring! Vi kom dit precis efter 16.00 så vi missade drop-in tiden för att klättra med rep så vi fick hålla oss till boulderväggarna (dom mindre väggarna med tjocka mjuka mattor under). Men det gjorde inget, vi hade superkul ändå! Första tyckte vi det var super enkelt och att vi var jätte duktiga. Sen insåg vi att man såklart bara får använda sej av en färg. Då blev det genast en större utmaning! Och dom väggar som lutar lite var otroligt tuffa. Antagligen mycket pga att vi inte har hunnit lära oss någon teknik än så vi fördelar säkert vikt fel mm.

Men vi har pratat om att ta en nybörjarkurs. Den består av 3 kurstillfällen á 2 timmar. Vid första tillfället får man lära sej dom säkerhetsmässiga grunderna såsom utrustningshantering, säkringsteknik och kamratkontroll. Under andra tillfället repeterar man det man gått igenom tidigare och gör både ett teoretiskt och ett praktiskt prov för att få grönt kort. (Grönt kort innebär att man har licens att säkra någon om klättrar på klättercentret). Sista tillfället fokuserar man på teknik och klättrar både med rep och på boulderväggarna. Kursen kostar 995kr men här om dagen när jag pratade med härliga Cicci som jobbar som receptionist på Sportlife så fick jag veta att hon även jobbar på klättercentret så hon kan antagligen fixa lite rabatt. Hur bra är inte det?!

Jag längtar redan jätte mycket till nästa gång vi ska klättra. Det var verkligen jätte roligt. Egentligen har jag inte riktigt tid för ytterligare ett intresse men det är så roligt att prova olika saker!

