Intervallträning är en av dom effektivaste träningsformerna som finns när det handlar om att få upp konditionen snabbt. Jag tycker det är en jätte rolig träningsform då det händer saker hela tiden och för att man tidigt märker resultat.

Intervallträning kan utföras på en rad olika sätt. Man kan springa, cykla eller simma och man kan göra det i olika tids- eller längdintervaller. Jag brukar oftast använda mej av löpbandet på gymmet. Dels för att det är behändigt när man ändå är där plus att man kan hålla stenkoll på distans, hastighet och tid. Bestämmer man sej för en hastighet man ska hålla under dom intensiva delarna av passet så kan man inte fuska. Man måste ju hålla hastigheten så man inte flyger av löpbandet ;) Intervallträning går helt enkelt ut på att man pressar upp pulsen mot max under korta intervaller (rekommenderad tid ca 15-30 sekunder). Sedan varvar man ner med tex. lätt jogg mellan. Under den tiden ska pulsen hinna sjunka och kroppen ska ha gjort sej av med all mjölksyra innan man kör igen. Om kroppen inte hinner få ner pulsen mellan intervallerna är risken stor att man kan bli övertränad.

Även om löpband är väldigt behändigt är det också otroligt skönt att komma ut i friska luften så på påskafton var vi 4 stycken som gick ut sprang backintervaller på Långholmen. Backen är lite krokig så man ser inte hela på bilderna och det är en riktigt mördarbacke om man ger allt. Vi spurtade uppför och joggade ner. För mej blev det 13 spurter+jogg.

Fördelar med intervallträning:

  • Förbättrar snabbhet, uthållighet och styrka.
  • Ger dej bättre kondition snabbt utan att bryta ner musklerna.
  • Ökar fettförbränningen.
  • Den ökade syreupptagningsförmågan i kroppen gör det lättare för kroppen att bygga muskler.

Viktigt att tänka på:

  • Värm upp ordentligt! Det tar ca 10 min för musklerna att bli helt uppvärmda och uppvärmningen sänker både risken för skador rejält och gör dej mer förberedd och fokuserad på träningspasset.
  • Kör inte intervallträning för ofta. En gång i veckan räcker bra till en början och man bör som max köra ca 3 intervallpass/vecka. Intervallträning är tufft för kroppen och det tar ca 4-6 månader för lederna att anpassa sej.
  • Ät helst inom 30 min efter avslutat pass och se till att kroppen får återhämta sej ordentligt.

Annonser