För ett tag sedan fick jag ett meddelande på facebook från Kristi tidigt på morgonen. Hon undrade om jag var sugen på att ställa upp i Lidingö terräng triathlon. Om jag var! Superivrig svarade jag på både på facebook och ringde upp direkt. Jag har nämligen velat prova på triathlon länge men inte hittat någon kompis som varit sugen så nu såg jag min chans! Vi bokade oss direkt så att det inte fanns tid att tveka eller fundera över all utrustning vi kommer behöva. Så 19/8 smäller det! Då är det 850m simmning i öppet vatten, 21km cykling följt av 5km löpning som gäller. Det finns gott om tid att både träna inför det och skaffa fram den utrustning som behövs. Då jag både saknade cykel och våtdräkt blev jag först lite stressad men nu har jag haft turen att få köpa en fin röd cykel av en kollega och det verkar ordna upp sej bra med våtdräkten också. En annan fördel är att en av mina bästa kompisar Viktor tidigare har tävlat i simning så han ska få äran att lära mej crawla ordentligt innan tävlingen.

Åh det ska bli så himla roligt! Jag får så mycket energi när jag tänker på det och det pirrar i hela kroppen. Detta ger mej ännu mer energi och motivation till träningen och det kommer verkligen att bli en fantastisk upplevelse. Så nu börjar det bli dags att komma igång med lite spinngin/ta cykeln till jobbet ibland och framförallt simningen som känns som den största utmaningen! Läste på hemsidan att man ska starta långt bak om man vet med sej att man inte simmar så fort då risken är stor att någon annan deltagare simmar över en! Läste även att det inte är tillåtet att vara naken i växlingsområdet… Undrar om det är något dom har haft problem med innan då dom känner att det är nödvändigt att påpeka det haha.

Att sätta upp sådana här mål är faktiskt ett av mina bästa träningstips. Nr 1 är att hitta något man verkligen älskar, eller iaf tycker är väldigt roligt så att det blir en kul grej att åka iväg till träningen. Det ska inte kännas som ett ont måste att dra iväg till gymmet utan det ska vara roligt och motiverande och man ska gå därifrån med ett stort leende och vara stolt och glad över sin prestation. Nr 2 är att sätta upp tändande och motiverande mål. Det behöver inte vara något ”stort” som ett terräng triathlon eller liknadnde. Varför inte dra ihop ett gäng och springa vårruset eller bellmanstafetten tillsammans eller ställa upp i maskeradkategorin i midnattsloppet? Så kan man träffas och träna inför det tillsammans och peppa varandra inför loppet. Sedan kan man belöna sej med en mysig picknick tillsammans efteråt :-)

Lite bilder från tidigare år

Bilder lånade från Lidingö Triathlon Terräng

Om någon känner sej sugen på att haka på är det bara att säga till! :-)

